Kontakt Kontakt
Behöver du hjälp?
Kontakta oss via e-post eller telefon!
Skicka fråga Telefon 0320 - 10012 Vardagar kl. 10 - 16 E-mail info@mekanika.se
FilmrummetFilmrummet Varukorg & kassaVarukorg & kassa
Logga in Logga in
Logga in
Logga in på ditt konto
Få personligt anpassad information och se dina beställningar.
E-postadress:
Har du inget konto? Börja här.

Hjälp

Här hittar du bland annat vår kontaktinformation, svar på de vanligaste frågorna och våra köpvillkor. Välj någon av kategorierna nedan för att gå vidare.

Kontakta oss Så här handlar du Tips vid köp av bildelar Vanliga frågor Köpvillkor Integritetspolicy Cookie-policy

Kundtjänst

Vår kundtjänst hjälper dig gärna om det är något du undrar över vid köp, reklamation eller annat. Klicka på knappen nedan och fyll i dina uppgifter och din fråga så återkommer vi inom kort.

Skicka fråga

Självklart kan du även kontakta vår kundtjänst via telefon. Vi nås på 0320-100 12 och telefonen är öppen vardagar 10:00-16:00 med lunchstängt 12:30-13:00.

Så här handlar du

Här hittar du information om hur du handlar på vår webbsida. Du kan välja att antingen titta på filmen, eller att läsa steg-för-steg-guiden nedanför filmen.

"Så här handlar du"-filmen

Steg-för-steg-guide

Börja med att slå in ditt registreringsnummer i rutan på förstasidan och klicka sedan på "Visa delar"-knappen. Din bilmodell söks nu upp automatiskt. Tänk på att kontrollera att rätt bilmodell väljs och var särskilt noggrann om bilen är privatimporterad. I menyn på vänstersidan under rubriken "Bildelar" kan du nu klicka på de olika kategorierna för att se bildelar som passar till din bil.

Sök på regnummer och välj bland bildelar och tillbehör


När du klickar på köp-knappen längst till höger på en artikelrad så hamnar artikeln i varukorgen. Knappen för att komma till varukorgen/kassan hittar du högst upp på sidan. Här kan du ta bort artiklar och ändra antal samt slutföra ditt köp.

Att gå till varukorgen


För att slutföra ditt köp börjar du med att välja om du är ny eller befintlig kund. Som befintlig kund loggar du in direkt med hjälp av dina inloggningsuppgifter. Om du inte har handlat på Mekanika.se tidigare så klickar du på "Ny kund" och du får då välja om du är privatkund eller företagskund. Därefter visas fälten för kund- och adressinformation. Du behöver fylla i alla fält som är markerade med en röd stjärna. Om du fyller i ett mobiltelefonnummer i fältet "Telefonnummer" så kommer du att få en leveransavisering via SMS när dina varor har anlänt till ditt utlämningsställe.

Att välja kundtyp


Nedanför dina kunduppgifter väljer du fraktalternativ. Med PostNord MyPack kommer dina varor till ett ombud i din närhet, där du sedan kan hämta ut dem.

Om du vill ha dina varor levererade till dörren, så väljer du som privatperson MyPack Home och som företag väljer du MyPack Parcel. Hemleverans kräver att någon är tillgänglig under dagtid för att ta emot paketet.

För dig som befinner dig i närheten av Kinna finns även möjligheten att välja att hämta dina varor i vår utlämningsbutik. Denna ligger på Fritslavägen 30 och har öppet helgfria vardagar mellan klockan 08:00 och 17:00 (lunchstängt 12:30 - 13:00).

Slutligen behöver du välja hur du vill betala dina varor. Vi erbjuder följande betalsätt: Swish, Visa/Mastercard, Walley faktura samt Walley konto. Välj ett av alternativen samt kryssa i att du godkänner Mekanikas köpvillkor och klicka sedan på "Slutför köp".

Att välja fraktsätt, betalalternativ och skicka order

Nedan följer en redovisning av de olika betalalternativen:

  • Swish: Mobiltelefonnumret du anger måste vara anslutet till Swish. När du skickar in din order kommer du att ombedas att starta Swish-appen på din mobiltelefon för att godkänna betalningen.
  • Betal-/kreditkort (Visa/MasterCard): När du skickar in din order så kommer du till Nets (vår samarbetspartner vid kortbetalningar) betalterminal. Här väljer du först vilket kort du har och sedan skriver du in din kortinformation i fälten och klickar på "Betala". I de fall din bank kräver verifiering av kortköpet får du sedan antingen bekräfta köpet med en kod eller e-legitimation. Du kommer sedan tillbaka till mekanika.se och ser din orderbekräftelse.
  • Walley faktura: En faktura med 30 dagars betaltid skickas med i paketet.
  • Walley konto: Du delbetalar dina varor från 50 kr/mån eller 1/36 av totalbeloppet.

Tips vid köp av bildelar

Nedan följer några enkla tips för att minimera risken att du får fel delar vid köp av bildelar över nätet.

Om du fortfarande är osäker på vilken del som passar till din bil så är vår kundtjänst alltid beredd att hjälpa dig, via info@mekanika.se eller telefon 0320-10012 (vardagar kl. 10:00-16:00).

Sök på regnummer (och kolla så att rätt bil väljs!)

Skriv in ditt registreringsnummer i sökrutan och klicka "Visa delar" för att hitta din bil. Kontrollera dock alltid att rätt bil blir vald, då det i enstaka fall kan bli fel. Detta gäller framförallt importerade bilar.

Kolla positionen

Kontrollera alltid att du har valt rätt sida/position på delen innan du köper (höger, vänster, fram, bak, o.s.v.).

Ha koll på varianterna!

I vissa fall finns det flera olika varianter av en del till din bil och dessa bryter då ofta på chassinummer eller årsmodell. Kontrollera i sådana fall noggrant chassinummer och årsmodell på din bil innan du beställer. Ibland står årsmodellbrytningen även med månad, exempelvis 2002.04 (april 2002). Det är då tillverkningsdatumet du ska titta på. Det finner du genom att söka på ditt regnummer och sedan klicka på "Mer info" i bilinformationsrutan uppe till vänster. Det kommer då upp en ruta med mer information och vid "Tillverkad" visas bilens tillverkningsdatum. I vissa fall kan tillverkningsdatum saknas (gäller ofta importerade bilar). I dessa fall kan det vara omöjligt att komma fram till vilken del som passar just din bil och enda alternativet blir då att jämföra mått och/eller utseende med den del som varit monterad på bilen.

Om möjlighet finns, mät på de gamla delarna

För en del artiklar i katalogen skrivs mått ut (bland annat för vissa bromsbelägg och bromsskivor). Om du har demonterat den gamla delen så är det alltid en fördel att mäta den och jämföra med informationen i vår katalog för att säkerställa att den del du beställer motsvarar din gamla del.

Vad är PR-nummer?

Volkswagen och Audi använder sig ibland av utrustningskoder, så kallade PR-nummer, för att identifiera reservdelar. I de fall PR-nummer behövs för att identifiera rätt del så anger vi PR-numret som delen passar till. PR-nummer för din bil hittar du normalt sett på servicebokens första uppslag och i bagageutrymmet på din bil.

Vanliga frågor

Beställning

Är priserna med eller utan moms?

Priserna visas just nu inklusive moms. Du kan själv ändra denna inställning antingen genom att klicka på knappen allra längst ner på sidan eller (om du är inloggad) på Mina sidor under "Kunduppgifter".

Hjälp, jag har glömt mitt lösenord för att logga in! Hur kan jag återställa det?

Du kan återställa ditt lösenord genom att gå till vår inloggningssida (länk) och sedan klicka på länken "Glömt ditt lösenord?".

Vilka betalsätt erbjuder ni?

Du har möjlighet att betala med Swish, Visa/MasterCard, Walley faktura och Walley konto. Vi erbjuder även samlingsfaktura till företagskund efter överenskommelse och efter sedvanlig kreditprövning (kontakta kundtjänst för mer information).

Hur mycket kostar frakten?

Fraktkostnaden avgörs av vilket fraktsätt som väljs i kassan. Aktuell fraktkostnad visas alltid i kassan innan beställning görs.

Har ni egen lagerhållning?

Ja. Vid varje artikel finns en lagersaldoindikering och om den anger "I lager" så har vi artikeln på våra egna lagerhyllor.

Leverans

Hur lång är leveranstiden?

Beställningar som läggs innan kl 13:00 på helgfria vardagar skickas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Leveranstiden är normalt sett en dag till södra och mellersta Sverige. Leverans till norra Sverige samt Gotland tar ytterligare en dag.

Vi använder oss av PostNord. För att ta reda på leveranstiden till just din ort, klicka på länken nedan. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer 511 57 och fyll i ditt eget postnummer som mottagare.

Till PostNords hemsida (öppnas i ny flik)

Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på telefon 0771-33 33 10.

Beställningar som läggs till vår utlämningsbutik kan hämtas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 (lunchstängt 12:30 - 13:00) helgfria vardagar.

Kan jag hämta mina varor direkt hos er?

Ja, vi har en utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. För att få din beställning till utlämningsbutiken väljer du detta alternativ i kassan. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 (lunchstängt 12:30 - 13:00) helgfria vardagar. Om alla varor du beställt finns i lager så kan du hämta ut din beställning direkt.

Garanti, reklamation och ångerrätt

Hur lång garanti är det på era bildelar?

Vi lämnar två års garanti på alla delar, om inte annat anges i produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och torkarblad). Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt om felet fanns på varan redan vid köptillfället.

Jag har fått fel varor. Hur returnerar jag dem?

Du registrerar enkelt ett returärende under "Mina sidor". För att nå "Mina sidor" måste du vara inloggad. Vi skickar sedan en returfraktsedel som kan användas för att returnera varorna. Självklart kan du också anmäla en retur till oss via e-post eller telefon.

Det går även bra att lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 (lunchstängt 12:30 - 13:00) helgfria vardagar.

Jag har fått fel varor. Vem betalar returfrakten?

Vi står för returfrakten i de fall där felleverans beror på att vi har skickat fel varor.

Jag har beställt fel varor. Vem betalar returfrakten?

Mekanika står inte för frakten i de fall där du som kund har beställt fel varor. Vi kan däremot skicka en returfraktsedel till dig som du kan använda för att returnera varorna. Beloppet för frakten dras sedan av från det belopp som återbetalas för varorna. På så sätt erbjuder vi dig som kund en kraftigt rabatterad returfrakt. Kontakta vår kundtjänst för att begära fraktsedlar.

Visa aktuella priser för fraktsedlar

Kan jag lämna in min retur hos er?

Ja, returer kan lämnas in i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 (lunchstängt 12:30 - 13:00) helgfria vardagar.

Hur utnyttjar jag min ångerrätt?

Som privatperson har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. För att utnyttja ångerrätten kan du själv boka ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Ange då ångerrätt som returorsak. Det går även bra att kontakta oss via e-post eller telefon.

Vi erbjuder en standardiserad returfrakt vid ångrat köp. En returfraktsedel skickas då till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras sedan av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen. Kontakta vår kundtjänst för att begära fraktsedlar. Självklart kan du själv ordna med frakten om du hellre vill det.

Visa aktuella priser för fraktsedlar

Läs mer om ångerrätten i våra köpvillkor

Sortiment

Reservdelen jag letar efter finns inte på er webbsida. Kan ni beställa hem den om jag skickar en förfrågan via e-post eller ringer till er?

Vi säljer endast de delar som finns med på webbsidan. Vårt sortiment utökas dock kontinuerligt med nya varulinjer och nya bilmodeller.

Övrigt

Vilken glödlampa passar till min bil?

I din bils instruktionsbok står vilka glödlampor som passar din bil. Om du är osäker så är det alltid bäst att ta ur den trasiga lampan ur bilen och kontrollera vilken sort det är.

Köpvillkor

Företagsinformation

Mekanika.se drivs av Mekanika Bilreservdelar AB (org. nr. 556788-5222), hädanefter benämnt "Mekanika". Vi nås på telefon 0320-10012 eller via e-post på info@mekanika.se. Adressen till företagets säte är:

Mekanika Bilreservdelar AB
Fritslavägen 30
511 57 Kinna

Åldersgräns

Personer under 18 år får ej handla utan målsmans godkännande.

Handel till utlandet

För närvarande skickar vi endast paket inom Sveriges gränser.

Reservationer

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för fel i lagersaldo. Vi reserverar oss även för att produkter i enstaka fall kan skilja sig något i utförande (färg, monteringsdetaljer, etc.) från det som visas i produktinformationen.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden avgörs av vilket fraktsätt som väljs i kassan. Aktuell fraktkostnad visas alltid i kassan innan beställning görs.

Leveranstid

Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer före stopptid för valt fraktsätt (se information för respektive fraktsätt i kassan) skickas samma dag och varorna levereras då normalt sett inom 1–2 arbetsdagar. Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer efter stopptid för valt fraktsätt skickas nästföljande vardag.

Vi använder oss av PostNord (privat- och företagskunder) och DHL (endast företagskunder). För att ta reda på leveranstiden till just din ort, klicka på någon av länkarna nedan. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer 511 57 och fyll i ditt eget postnummer som mottagare.

Beräkna leveranstid hos PostNord (länken öppnas i ny flik)

Beräkna leveranstid hos DHL (länken öppnas i ny flik)

Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på telefon 0771-33 33 10 och DHL på telefon 0771-345 345.

Beställningar som läggs till vår utlämningsbutik kan hämtas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 (lunchstängt 12:30 - 13:00) helgfria vardagar.

Om en eller flera artiklar i din order är beställningsvaror så skickas ordern först när alla varor finns i lager. Om du vill få leverans av lagervarorna tidigare så kan du i stället lägga två ordrar, en med de varor som vi har i lager och en annan med de varor som måste beställas. Ordern innehållande endast lagervaror kommer då att skickas omgående, medan ordern med beställningsvaror skickas först när vi fått in alla artiklar.

I enstaka fall kan leveranser försenas, exempelvis på grund av att beställda artiklar är slut hos våra leverantörer. Vi kontaktar då dig och du får själv bestämma om du vill ha leverans av övriga artiklar i din order eller om du vill häva hela köpet. Om du väljer att häva köpet och har gjort en förskottsbetalning så kommer hela beloppet att återbetalas inom 7 dagar.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar vid transport som vi ej kan råda över.

Spåra paket

Efter att din order är behandlad får du via e-post ett leveransbesked med sändningsnummer och spårningslänk. Med hjälp av dessa kan du sedan spåra ditt paket hos speditören.

Transportskador

Transportskador anmäls till oss via e-post info@mekanika.se eller via telefon 0320-10012. Om hela eller delar av innehållet behöver returneras så skapar du enkelt ett returärende på "Mina sidor" på vår hemsida. Självklart kan vi även hjälpa dig att registrera returärendet vid kontakt via e-post eller telefon. Läs mer under rubriken "Reklamation".

Ej uthämtade varor

Vid leverans till speditörens ombud för utlämning så har kunden en vecka på sig att hämta ut varorna. Därefter skickas de tillbaka till Mekanika. Kunden debiteras då vår standardiserade returfraktkostnad per kolli (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") för att täcka våra omkostnader.

Betalningsalternativ

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Swish: Du betalar enkelt genom att öppna Swish-appen på din mobiltelefon och verifiera köpet.

Kortbetalning: Du betalar med ditt Visa eller MasterCard. Vi samarbetar med Nets Sweden AB för säkra kortbetalningar. All information vid köp är krypterad och vi sparar inga kortnummer i våra databaser. Nets Sweden AB uppfyller kraven för PCI-DSS.

Walley faktura privatkund: I samarbete med Norion Bank AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. Vid köptillfället tas en fakturaavgift på 39 kr ut. Om fakturan delbetalas kommer efterföljande fakturor att ha en aviavgift på 35 kr per faktura.

Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 36 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 19,9 procent per år. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

my.walley.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley.

För fullständiga villkor för Walley faktura se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Du som har betalat din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley. För återbetalning av tillgodohavandet behöver Walley kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, då Walley inte lagrar dessa uppgifter i samband med din betalning. E-posta dina uppgifter till hello@walley.se eller ring 010-161 01 00.

Walley faktura företag: I samarbete med Norion Bank AB erbjuder vi fakturabetalning för företag. När ni väljer faktura som betalsätt får ni hem era varor innan ni betalar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. En fakturaavgift på 39 kr tillkommer. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift på 135 kr samt dröjsmålsränta på 2,5%. För fullständiga villkor för Walley faktura se länken nedan:

Allmänna villkor för faktura

Du som har betalat din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley. För återbetalning av tillgodohavandet behöver Walley kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, då Walley inte lagrar dessa uppgifter i samband med din betalning. E-posta dina uppgifter till hello@walley.se eller ring 010-161 01 00.

Walley konto: I samarbete med Norion Bank AB erbjuder vi delbetalning via konto. När du väljer detta betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Alla dina köp under samma månad samlas på en faktura som skickas efterföljande månad. Betalningen kan sedan delas upp på 36 månader. En aviavgift på 35 kr per månadsfaktura samt ränta på 19,9 procent per år tillkommer. Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer kontobetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället.

När du fått fakturan betalar du som minst det lägsta belopp som står angivet på fakturan. Väljer du att delbetala tillkommer ränta på 19,9 procent per år. Delbetalningsbeloppet är 1/36 av totalbeloppet plus ränta och avgifter, dock alltid lägst 50 kr. Önskar du lösa din skuld kan du alltid betala det totala beloppet som anges på fakturan.

En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

my.walley.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley.

För fullständiga villkor för Walley kontobetalning se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Samlingsfaktura: Vi erbjuder samlingsfakturering efter överenskommelse och efter sedvanlig kreditprövning. Fakturor skickas via e-post med cirka 10 dagars mellanrum. Betalningstid, om inget annat avtalats, är 20 dagar. Vid utebliven betalning tas dröjsmålsränta om 16 % ut, med utgångspunkt från fakturans förfallodatum. En påminnelseavgift om 50 kr tas även ut för varje skickad betalningspåminnelse.

Avbeställning/ändring av order

Vid ändring eller avbeställning av order, kontakta oss på 0320-10012 eller skicka e-post till info@mekanika.se. En order kan ej avbeställas/ändras efter att den är hanterad/packad.

Standardiserad returfrakt

Nedanstående priser gäller för förbetalda returfraktsedlar som tillhandahålls av Mekanika till kunden och där kunden i slutändan ska stå för fraktkostnaden (exempelvis vid ångrat/öppet köp). Dessa priser gäller också i de fall kunden låter sina beställda varor gå tillbaka till Mekanika utan att ha hämtat ut dem från utlämningsstället eller om speditören inte kunnat leverera varorna på grund av att kunden angivit felaktiga uppgifter eller varit otillgänglig.
  • Standardkolli (upp till 20 kg): 85 kr inkl. moms per kolli
  • Kolli innehållande lasthållarrör (upp till 20 kg): 190 kr inkl. moms per kolli
I de fall du som kund inte vill utnyttja våra förbetalda fraktsedlar, så går det naturligtvis bra att själv ordna med frakten.

Öppet köp för bilverkstäder och bilhandlare

Mekanika tillämpar öppet köp för bilverkstäder och bilhandlare enligt villkoren i detta avsnitt. Beloppet som krediteras kunden styrs av hur lång tid det tagit innan varorna returnerats till Mekanika, räknat från utleveransdatum (d.v.s. det datum som varan lämnat Mekanikas lager). Varor betecknas som returnerade när de överlämnats till speditör eller till Mekanikas personal.
  • Varor returnerade inom 30 dagar från utleveransdatum: 0 % avdrag på varuvärdet
  • Varor returnerade 31–60 dagar från utleveransdatum: 25 % avdrag på varuvärdet
  • Varor returnerade 61–90 dagar från utleveransdatum: 50 % avdrag på varuvärdet
  • Returer av varor där utleverans skett för mer än 90 dagar sedan godkänns ej
För utnyttjande av öppet köp gäller dessutom att följande kriterier ska vara uppfyllda:
  • Varan får inte ha varit monterad
  • Varan ska returneras i originalförpackning
  • Både förpackning och vara ska vara hela och rena
  • Eventuell returfrakt betalas av avsändaren. Mekanika kan tillhandahålla returfraktsedel på begäran och kostnaden dras sedan av från beloppet som krediteras kunden.
Villkoren i detta avsnitt gäller enbart vid öppet köp. Vid ärenden som faller under Mekanikas ansvar, så som felleverans eller reklamation så hänvisar vi till de andra avsnitten i köpvillkoren som specifikt rör dessa fall.

Ångerrätt för konsument

Som konsument har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. Ångerrätten omfattar ej företag. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först meddela Mekanika om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi rekommenderar att du själv bokar ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Som returorsak anger du att du vill utnyttja ångerrätten. Det går även bra att meddela oss via e-post, brev eller telefon. Vi är enligt lag skyldiga att informera om att Konsumentverket erbjuder en ångerblankett som kan fyllas i och skickas till oss (länk). Att använda Konsumentverkets ångerblankett är dock inte nödvändigt.

Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. En tumregel är att varan kan inspekteras på samma sätt som man kan göra i en vanlig, fysisk butik. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet. En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara defekt och reklameras.

I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans värdeminskning och en bedömning görs från fall till fall. Observera att en värdeminskning även anses ha skett om varan är nedsmutsad och kräver rengöring innan försäljning. I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som kund att meddelas om detta och ges möjlighet att avbryta krediteringen. Vid avbruten kreditering kan du välja att få tillbaka varorna genom att hämta dem i vår utlämningsbutik eller genom att få dem skickade via en speditör. Vid användande av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och att ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och emballage.

Vid återsändandet av varorna till oss erbjuder vi en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt"), vilken är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en konsument att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen.

Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

I de fall kund väljer att skicka tillbaka varor utan att använda förbetald fraktsedel så ska de skickas till nedanstående adress:

Mekanika Bilreservdelar
Fritslavägen 30
511 57 Kinna

Det går även lämna in varorna i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.

Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under förutsättning att vi har tagit emot varorna.

Om du har fått fel varor

Vid felleverans skapar du enkelt ett returärende på "Mina sidor" på vår webbsida. Vi kontaktar dig därefter med information om hur returneringen kommer att ske. Det går självklart även att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post. Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund.

Mekanika står för returfrakten i de fall felleveransen beror på fel som begåtts av Mekanika (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc.). Mekanika står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara. Vi erbjuder dock i dessa fall en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt"), vilken är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en konsument att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du registrerar ditt returärende. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev.

Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi omgående rätt varor och inkluderar returfraktsedel. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor utan kunden måste själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga varorna när vi mottagit dem. Eventuell återbetalning av köpesumman sker senast 14 dagar efter att de felaktiga varorna har mottagits av oss.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.

Reklamation

Som konsument har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt om felet fanns på varan redan vid inköpstillfället. Meddelande om reklamation ska lämnas till Mekanika inom skälig tid från det att felet upptäckts (en reklamation som görs inom 2 månader från att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid). Fel som uppstår inom 2 år från inköpsdatum anses normalt vara ursprungliga.

Ett reklamationsärende skapas antingen genom att registrera det på ”Mina sidor” på vår webbsida eller genom att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post.

Mekanika står för returfrakten vid samtliga godkända reklamationsärenden. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") i de fall reklamationsärendet avslås. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.

Reklamationsrätten gäller endast konsumenter. Reglerna för garanti gäller både konsument och företag (se avsnittet ”Garanti”).

Garanti

Mekanika lämnar två års garanti på alla delar, om inte annat anges i produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och torkarblad). Garantin täcker inte heller kopplingar som slitits ut i förtid på grund av felaktigt handhavande eller bil vars effekt ökats från originalutförande (exempelvis genom chiptrimning).

Garantin gäller från inköpsdatum och gäller endast om varan är använd under normala och för artikeln avsedda förhållanden. Garantin gäller ej om varan skadats vid montering eller av annat handhavandefel. Garantitiden förnyas inte från det datum då ersättningsartikeln levereras utan gäller från datum för första inköp.

Ett garantiärende skapas antingen genom att registrera det på ”Mina sidor” på vår webbsida eller genom att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post.

Observera: Vid garantiärenden krävs att kunden, oavsett om det är privat- eller företagskund, kontaktar Mekanika innan åtgärd påbörjas. Som säljare har Mekanika rätt att bestämma åtgärd och få möjlighet att leverera ersättningsvaror. Grundregeln är att defekt vara byts ut mot ny om inte annat först överenskommits. Mekanika ska också ha informerats om och godkänt eventuellt anspråk på arbetsersättning före åtgärd påbörjas. Arbetsersättning utgår endast om arbetet gjorts av en registrerad bilverkstad och om giltigt kvitto eller faktura från denna finns som underlag. För verkstadskunder utgår arbetsersättning enligt tidslista och ett schablonbelopp om 750 kr per timme exklusive moms. I de fall arbetet utförs av tredje part ska kunden först inkomma med offert för godkännande av Mekanika.

Avsteg från föregående stycke tillåts endast i de fall där det anses motiverat, exempelvis om det inte varit möjligt att nå Mekanika och åtgärd behövt göras omgående (exempelvis haveri under pågående semesterresa). Rimligheten på ersättningskravet bedöms då utifrån marknadspris på eventuella motsvarande ersättningsdelar som införskaffats från annan aktör, tidsåtgång jämfört med tidslista, samt timkostnad.

Vid garantiärenden ska den defekta produkten returneras till Mekanika, om inte annat avtalats. I de fall Mekanika inte direkt kan bekräfta felet eller det är oklart hur felet uppkommit skickas produkten till tillverkaren för utlåtande. Huvudregeln är att tillverkarens utlåtande är avgörande. Vid slutförd utredning och godkänd reklamation ersätts den defekta produkten med en fungerande. Om kunden inte hinner vänta på att utredningen slutförts, så kan ny ersättningsdel köpas från Mekanika. Vid godkänd reklamation krediteras beloppet för ersättningsdelen. Observera att kunden inte på eget bevåg kan skaffa ersättningsdel av annan aktör och sedan kräva återbetalning för defekt produkt.

Mekanika står för returfrakten vid samtliga godkända garantiärenden. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") i de fall garantiärendet avslås. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.

Hantering av personuppgifter

De personuppgifter du tillhandahåller i samband med köp hanteras i enlighet med vår integritetspolicy. Den vid var tid gällande policyn finns tillgänglig på nedanstående länk:

Mekanikas integritetspolicy

Force majeure

Mekanika ansvarar inte för skada till följd av strejk, eldsvåda, myndighetsutövning, arbetstvister, olyckshändelser, fel eller försening av underleverantör, driftstopp eller störningar i allmänna kommunikationssystem eller annan omständighet utanför Mekanikas kontroll och som Mekanika skäligen inte förväntas räkna med och vars följder vi inte skäligen kunnat undvika eller övervinna (”Force majeure”). Om force majeure i enlighet med denna bestämmelse kvarstår under en period som överstiger 2 månader har såväl kunden som Mekanika rätt att häva avtal avseende beställning och leverans av vara, utan några påföljder eller sanktioner.

Tvist

Vid eventuell tvist mellan Mekanika och konsument hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se). Vid eventuella tvister har Mekanika som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Köpvillkoren i sin helhet ska tolkas enligt svensk lag och rätt.

Integritetspolicy

  • Senast uppdaterad: 2024-08-08
  • Ikraftträdandedatum: 2024-08-08

Denna integritetspolicy beskriver policyn för Mekanika Bilreservdelar AB (org. nr. 556788-5222, Fritslavägen 30, 511 57 Kinna, Sverige, info@mekanika.se, tel. 0320-100 12) gällande insamling, användning och utlämnande av din information som vi samlar in när du använder vår webbsida (www.mekanika.se). Genom att använda webbsidan samtycker du till insamling och användning av din information i enlighet med denna integritetspolicy. Om du inte samtycker till detta, vänligen avstå från att besöka och använda webbsidan.

Vi kan ändra denna integritetspolicy när som helst utan föregående meddelande till dig och kommer att publicera den reviderade integritetspolicyn på vår webbsida. Den reviderade policyn kommer att träda i kraft 180 dagar från det att den publicerats och din fortsatta åtkomst eller användning av webbsidan efter denna tid kommer att utgöra ditt godkännande av den reviderade integritetspolicyn. Vi rekommenderar därför att du regelbundet granskar denna sida.

Information vi samlar in

Vi kan komma att samla in och behandla följande personuppgifter om dig:

  • Namn
  • Personnummer
  • Adress
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • IP-adress

Hur vi samlar in din information

Vi samlar in/tar emot information om dig på följande sätt:

  • När du registrerar dig som kund, lägger order eller på annat sätt lämnar in personlig information
  • Interagerar med webbplatsen

Hur vi använder din information

Vi kommer att använda informationen som vi samlar in om dig för följande ändamål:

  • Hantera användarkonto
  • Hantera order
  • Bearbeta betalning
  • Insamling av kundfeedback
  • Marknadsföring/PR

Om vi vill använda din information för något annat ändamål kommer vi att be dig om samtycke och kommer att använda din information endast när vi får ditt samtycke och då endast för specificerade ändamål, om vi inte är skyldiga att göra annat enligt lag.

Hur vi delar din information

Vi kommer inte att överföra din personliga information till någon tredje part utan att begära ditt samtycke, förutom under begränsade omständigheter som beskrivs nedan:

  • Betalningstjänster
  • Insamling av kundfeedback (vid genomfört köp)

Vi kräver att sådan tredje part använder den personliga information som vi överför till dem endast för det ändamål för vilket den överfördes och inte behåller den längre än vad som krävs för att uppfylla nämnda syfte.

Vi kan också avslöja din personliga information för följande: (1) för att följa tillämplig lag, förordning, domstolsbeslut eller annan rättslig process; (2) för att genomdriva dina avtal med oss, inklusive denna integritetspolicy; eller (3) för att svara på påståenden om att din användning av tjänsten bryter mot tredje parts rättigheter. Om vårt företag slås samman eller förvärvas med ett annat företag kommer dina uppgifter att vara en av tillgångarna som överförs till den nya ägaren.

Bevarande av din information

Vi kommer att behålla din personliga information hos oss i högst 30 dagar efter det att du avslutat ditt användarkonto eller så länge vi behöver det för att uppfylla de syften för vilka informationen samlades in enligt beskrivningen i denna integritetspolicy. Vi kan behöva behålla viss information under längre perioder, såsom journalföring/rapportering i enlighet med tillämplig lag eller av andra legitima skäl som upprätthållande av juridiska rättigheter, bedrägeriförebyggande, etc. Resterande anonym information och aggregerad information, vilken varken identifierar dig direkt eller indirekt, kan lagras på obestämd tid.

Dina rättigheter

Du har rätt att få tillgång till och rätta eller radera dina personuppgifter eller få en kopia av dina personuppgifter, begränsa eller invända mot den aktiva behandlingen av dina uppgifter och dra tillbaka ditt samtycke som du gett oss för att behandla dina uppgifter. För att utöva dessa rättigheter kan du skriva till oss på info@mekanika.se. Vi kommer att svara på din begäran i enlighet med tillämplig lag.

Du kan välja bort direktmarknadsföring genom att skriva till oss på info@mekanika.se.

Observera att om du inte tillåter oss att samla in eller behandla den erforderliga personliga informationen eller drar tillbaka ditt samtycke, kanske du inte kan komma åt eller använda de tjänster för vilka din information efterfrågades.

Cookies

För mer information om hur vi använder cookies och dina val i förhållande till dessa spårningsteknologier, vänligen se vår cookie-policy här.

Säkerhet

Säkerheten för din information är viktig för oss och vi kommer att använda rimliga säkerhetsåtgärder för att förhindra förlust, missbruk eller obehörig ändring av din information under vår kontroll. Med tanke på de inneboende riskerna kan vi inte garantera absolut säkerhet och följaktligen kan vi inte garantera säkerheten för information du delar med dig av, utan du gör det på egen risk.

Klagomål & dataskyddsombud

Om du har några frågor eller funderingar kring behandlingen av dina uppgifter kan du kontakta personuppgiftsansvarig genom att skicka brev till Mekanika Bilreservdelar AB, Fritslavägen 30, 511 57 Kinna, eller via e-post till info@mekanika.se. Adressera korrespondensen till ”Personuppgiftsansvarig”. Vi kommer att svara på dina frågor i enlighet med tillämplig lag.

Cookie-policy

  • Senast uppdaterad: 2024-08-08
  • Ikraftträdandedatum: 2024-08-08

Vad är cookies?

Denna cookiepolicy förklarar vad cookies är och hur vi använder dem, vilka typer av cookies vi använder, d.v.s. den information vi samlar in med hjälp av cookies och hur den informationen används, och hur man hanterar cookieinställningarna.

Cookies är textfiler som används för att lagra små bitar av information. De lagras på din enhet när webbplatsen laddas i din webbläsare. Dessa cookies hjälper oss att få webbplatsen att fungera korrekt, göra den säkrare, ge en bättre användarupplevelse och förstå hur webbplatsen fungerar och att analysera vad som fungerar och var den behöver förbättras.

Hur använder vi cookies?

Som de flesta webbsidor använder vi förstaparts- och tredjepartscookies för flera ändamål. Förstapartscookies är oftast nödvändiga för att webbplatsen ska fungera på rätt sätt, och de samlar inte in någon av dina personligt identifierbara uppgifter.

De tredjepartscookies som används på vår webbplats är främst för att förstå hur webbplatsen fungerar, hur du interagerar med vår webbplats, för att hålla våra tjänster säkra, tillhandahålla annonser som är relevanta för dig och överlag ge dig en förbättrad användarupplevelse.

Hantera cookie-inställningar

Du kan ändra dina cookie-preferenser när som helst genom att klicka på knappen nedan. Detta gör att du kan gå tillbaka till bannern för samtycke för cookies och ändra dina inställningar eller dra tillbaka ditt samtycke.

Cookie-inställningar

Utöver detta erbjuder olika webbläsare olika metoder för att blockera och radera cookies som används av webbplatser. Nedan listas länkar till supportdokument om hur man hanterar och tar bort cookies från några av de stora webbläsarna.

Om du använder någon annan webbläsare, besök din webbläsares officiella supportsida.

Lista över våra cookies:

Betalningsalternativ Betalningsalternativ
Alla priser visas inklusive moms.

Mekanika.se - Rätt bildelar, helt enkelt.
© 2022 Mekanika Bilreservdelar AB - All rights reserved