Vi använder cookies för att kunna erbjuda en bra användarupplevelse. Jag förstår Läs mer
Kontakt Kontakt
Behöver du hjälp?
Kontakta oss via chatt, telefon eller e-post!
Chatt Chatta med oss Finns nere till höger när den är öppen. Telefon 0320 - 10012 Vardagar kl. 10 - 16 E-mail info@mekanika.se
FilmrummetFilmrummet Varukorg & kassaVarukorg & kassa
Logga in Logga in
Logga in
Logga in på ditt konto
Få personligt anpassad information och se dina beställningar.
E-postadress:
Har du inget konto? Börja här.

Hjälp

Här hittar du bland annat vår kontaktinformation, svar på de vanligaste frågorna och våra köpvillkor. Välj någon av kategorierna nedan för att gå vidare.

Kontakta oss Så här handlar du Tips vid köp av bildelar Vanliga frågor Köpvillkor Sekretesspolicy Trygg e-handel - Vad innebär certifieringen?

Kundtjänst

Vår kundtjänst hjälper dig gärna om det är något du undrar över vid köp, reklamation eller annat. Du når oss på info@mekanika.se. E-post som inkommer under kontorstid försöker vi alltid svara på under samma dag och absolut senast inom 48 timmar.

Det går även att chatta direkt med vår kundtjänst. Om chatten är öppen så finns den längst ner till höger på skärmen. Är chatten stängd kan istället ett kontaktformulär visas där du kan fylla i din fråga, så återkommer vi via e-post så fort vi kan.

Slutligen kan du så klart även kontakta vår kundtjänst via telefon. Vi nås på 0320-10012 och våra telefontider är för närvarande vardagar 10:00-16:00.

Så här handlar du

Här hittar du information om hur du handlar på vår webbsida. Du kan välja att antingen titta på filmen, eller att läsa steg-för-steg-guiden nedanför filmen.

"Så här handlar du"-filmen

Steg-för-steg-guide

Börja med att slå in ditt registreringsnummer i rutan på förstasidan och klicka sedan på "Visa delar"-knappen. Din bilmodell söks nu upp automatiskt. Tänk på att kontrollera att rätt bilmodell väljs och var särskilt noggrann om bilen är privatimporterad. I menyn på vänstersidan under rubriken "Bildelar" kan du nu klicka på de olika kategorierna för att se bildelar som passar till din bil.

Sök på regnummer och välj bland bildelar och tillbehör


När du klickar på köp-knappen längst till höger på en artikelrad så hamnar artikeln i varukorgen. Du hittar varukorgen högst upp på sidan. För att se totalbeloppet i din varukorg så trycker du på knappen "Varukorg". Du kan nu även se knappar för att ändra i varukorgen samt för att gå till kassan. Om du trycker på "Ändra i varukorgen" så kan du se alla artiklar som du har lagt i varukorgen och ändra antal eller ta bort varor. När du har handlat färdigt klickar du på "Gå till kassan"-knappen.

Att gå till varukorgen


Du kommer nu till kassan och väljer där om du är ny kund eller befintlig kund. Som befintlig kund loggar du in direkt med hjälp av dina inloggningsuppgifter. Om du inte har handlat på mekanika.se tidigare så klickar du på "Ny kund" och du får då välja om du är privatkund eller företagskund. Därefter visas fälten för kund- och adressinformation. Du behöver fylla i alla fält som är markerade med en röd stjärna. Om du fyller i ett mobiltelefonnummer i fältet "Telefonnummer" så kommer du att få en leveransavisering via SMS när dina varor har anlänt till ditt utlämningsställe.

Att välja kundtyp


Nedanför dina kunduppgifter väljer du fraktalternativ. PostNord MyPack är kostnadsfritt om du handlar för 300 kr eller mer, annars kostar det 29 kr. Med MyPack kommer dina varor till ett ombud i din närhet, där du sedan kan hämta ut dem. Om du vill ha dina varor levererade till dörren, så väljer du som privatperson MyPack Home och som företag MyPack Parcel. Detta alternativ kostar 99 kr för privatperson och 29 kr för företagskund och kräver att någon är tillgänglig under dagtid för att ta emot paketet.

Observera: För företag som beställer för 300 kr eller mer är frakten alltid kostnadsfri, oavsett fraktsätt eller antal kollin.

För dig som befinner dig i närheten av Kinna finns även möjligheten att välja att hämta dina varor i vår utlämningsbutik. Denna ligger på Fritslavägen 30 och har öppet helgfria vardagar mellan klockan 08:00 och 17:00.

Slutligen behöver du välja hur du vill betala dina varor. Vi erbjuder för närvarande följande betalsätt: Swish, Visa/Mastercard, Nordea/Swedbank direktbetalning, Klarna faktura samt Klarna konto. Välj ett av alternativen samt kryssa i att du godkänner Mekanikas köpvillkor och klicka sedan på "Skicka order".

Att välja fraktsätt, betalalternativ och skicka order

Nedan följer en redovisning av de olika betalalternativen:

  • Swish: Mobiltelefonnumret du anger måste vara anslutet till Swish. När du skickar in din order kommer du att ombedas att starta Swish-appen på din mobiltelefon för att godkänna betalningen.
  • Betal-/kreditkort (Visa/MasterCard): När du skickar in din order så kommer du till Nets (vår samarbetspartner vid kortbetalningar) betalterminal. Här väljer du först vilket kort du har och sedan skriver du in din kortinformation i fälten och klickar på "Betala". I de fall din bank kräver verifiering av kortköpet får du sedan antingen bekräfta köpet med en kod eller e-legitimation. Du kommer sedan tillbaka till mekanika.se och ser din orderbekräftelse.
  • Direktbetalning: När du skickar in din order så kommer du till Nets (vår samarbetspartner vid direktbetalningar) betalterminal. Du väljer bank och länkas sedan vidare till din internetbank där du slutför betalningen.
  • Klarna faktura: En faktura med 14 dagars betalningstid skickas med i paketet.
  • Klarna konto: Du delbetalar dina varor från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet.
Fyll i dina betaluppgifter

Tips vid köp av bildelar

Nedan följer några enkla tips för att minimera risken att du får fel delar vid köp av bildelar över nätet.

Om du fortfarande är osäker på vilken del som passar till din bil så är vår kundtjänst alltid beredd att hjälpa dig, via chatt, info@mekanika.se eller telefon 0320-10012 (vardagar kl. 10:00-16:00).

Sök på regnummer (och kolla så att rätt bil väljs!)

Skriv in ditt registreringsnummer i sökrutan och klicka "Visa delar" för att hitta din bil. Kontrollera dock alltid att rätt bil blir vald, då det i enstaka fall kan bli fel. Detta gäller framförallt importerade bilar.

Kolla positionen

Kontrollera alltid att du har valt rätt sida/position på delen innan du köper (höger, vänster, fram, bak, o.s.v.).

Ha koll på varianterna!

I vissa fall finns det flera olika varianter av en del till din bil och dessa bryter då ofta på chassinummer eller årsmodell. Kontrollera i sådana fall noggrant chassinummer och årsmodell på din bil innan du beställer. Ibland står årsmodellbrytningen även med månad, exempelvis 2002.04 (april 2002). Det är då tillverkningsdatumet du ska titta på. Det finner du genom att söka på ditt regnummer och sedan klicka på "Mer info" i bilinformationsrutan uppe till vänster. Det kommer då upp en ruta med mer information och vid "Tillverkad" visas bilens tillverkningsdatum. I vissa fall kan tillverkningsdatum saknas (gäller ofta importerade bilar). I dessa fall kan det vara omöjligt att komma fram till vilken del som passar just din bil och enda alternativet blir då att jämföra mått och/eller utseende med den del som varit monterad på bilen.

Om möjlighet finns, mät på de gamla delarna

För en del artiklar i katalogen skrivs mått ut (bland annat för vissa bromsbelägg och bromsskivor). Om du har demonterat den gamla delen så är det alltid en fördel att mäta den och jämföra med informationen i vår katalog för att säkerställa att den del du beställer motsvarar din gamla del.

Vad är PR-nummer?

Volkswagen och Audi använder sig ibland av utrustningskoder, så kallade PR-nummer, för att identifiera reservdelar. I de fall PR-nummer behövs för att identifiera rätt del så anger vi PR-numret som delen passar till. PR-nummer för din bil hittar du normalt sett på servicebokens första uppslag och i bagageutrymmet på din bil.

Vanliga frågor

Beställning

Hjälp, jag har glömt mitt lösenord för att logga in! Hur kan jag återställa det?

Du kan återställa ditt lösenord genom att gå till vår inloggningssida (länk) och sedan klicka på länken "Glömt ditt lösenord?".

Vilka betalsätt erbjuder ni?

Du har möjlighet att betala med Swish, Visa/MasterCard, Nordea/Swedbank direktbetalning, Klarna faktura och Klarna konto.

Hur mycket kostar frakten?

Frakt med PostNord MyPack till närmsta utlämningsställe är kostnadsfri om du handlar för 300 kr eller mer, annars kostar det 29kr. Hemleverans för privatkund via PostNord MyPack Home kostar 99 kr.

Leverans till dörren för företagskund via PostNord Parcel är kostnadsfri om du handlar för 300 kr eller mer, annars kostar det 29kr.

Har ni egen lagerhållning?

Ja. Vid varje artikel finns en lagersaldoindikering och om den anger "I lager" så har vi artikeln på våra egna lagerhyllor.

Leverans

Hur lång är leveranstiden?

Beställningar som läggs innan kl 13:00 på helgfria vardagar skickas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Leveranstiden är normalt sett en dag till södra och mellersta Sverige. Leverans till norra Sverige samt Gotland tar ytterligare en dag.

Vi använder oss av PostNord. För att ta reda på leveranstiden till just din ort, klicka på länken nedan. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer 511 57 och fyll i ditt eget postnummer som mottagare.

Till PostNords hemsida (öppnas i ny flik)

Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på telefon 0771-33 33 10.

Beställningar som läggs till vår utlämningsbutik kan hämtas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Kan jag hämta mina varor direkt hos er?

Ja, vi har en utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. För att få din beställning till utlämningsbutiken väljer du detta alternativ i kassan. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar. Om alla varor du beställt finns i lager så kan du hämta ut din beställning direkt.

Garanti, reklamation och ångerrätt

Hur lång garanti är det på era bildelar?

Vi lämnar två års garanti på alla delar, om inte annat anges i produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och torkarblad). Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt om felet fanns på varan redan vid köptillfället.

Jag har fått fel varor. Hur returnerar jag dem?

Du registrerar enkelt ett returärende under "Mina sidor". För att nå "Mina sidor" måste du vara inloggad. Vi skickar sedan en returfraktsedel som kan användas för att returnera varorna. Självklart kan du också anmäla en retur till oss via e-post eller telefon.

Det går även bra att lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Jag har fått fel varor. Vem betalar returfrakten?

Vi står för returfrakten i de fall där felleverans beror på att vi har skickat fel varor.

Jag har beställt fel varor. Vem betalar returfrakten?

Mekanika står inte för frakten i de fall där du som kund har beställt fel varor. Vi kan däremot skicka en returfraktsedel till dig som du kan använda för att returnera varorna. Beloppet för frakten (85 kr) dras sedan av från det belopp som återbetalas för varorna. På så sätt erbjuder vi dig som kund en kraftigt rabatterad returfrakt.

Kan jag lämna in min retur hos er?

Ja, returer kan lämnas in i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Hur utnyttjar jag min ångerrätt?

Som privatperson har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. För att utnyttja ångerrätten kan du själv boka ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Ange då ångerrätt som returorsak. Det går även bra att kontakta oss via e-post eller telefon.

Vi erbjuder en standardiserad returfrakt om 85 kr vid ångrat köp. En returfraktsedel skickas då till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras sedan av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen.

Läs mer om ångerrätten i våra köpvillkor

Sortiment

Reservdelen jag letar efter finns inte på er webbsida. Kan ni beställa hem den om jag skickar en förfrågan via e-post eller ringer till er?

Vi säljer endast de delar som finns med på webbsidan. Vårt sortiment utökas dock kontinuerligt med nya varulinjer och nya bilmodeller.

Övrigt

Vilken motorolja ska jag ha till min bil?

Konsultera din bils instruktionsbok för att få reda på vilken motorolja som du ska använda. Om du inte är säker så är du välkommen att rådfråga oss.

Vilken glödlampa passar till min bil?

I din bils instruktionsbok står vilka glödlampor som passar din bil. Om du är osäker så är det alltid bäst att ta ur den trasiga lampan ur bilen och kontrollera vilken sort det är.

Köpvillkor

Företagsinformation

Mekanika.se drivs av Mekanika Bilreservdelar AB (org. nr. 556788-5222), hädanefter benämnt "Mekanika". Vi nås på telefon 0320-10012 eller via e-post på info@mekanika.se. Adressen till företagets säte är:

Mekanika Bilreservdelar AB
Fritslavägen 30
511 57 Kinna

Priser

Alla priser på webbsidan är inklusive svensk moms.

Åldersgräns

Personer under 18 år får ej handla utan målsmans godkännande.

Beställning via telefon

Vi tar endast emot beställningar genom vår webbshop. Inga beställningar kan läggas via telefon eller e-post.

Handel till utlandet

För närvarande skickar vi endast paket inom Sveriges gränser.

Reservationer

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för fel i lagersaldo. Vi reserverar oss för att produkter i enstaka fall kan skilja sig något i utförande (färg, monteringsdetaljer, etc.) från det som visas på varans produktbild.

Fraktkostnad

Som standardalternativ erbjuder vi PostNord MyPack, som levereras till utlämningsställe. För de kunder som önskar hemleverans erbjuds detta via PostNord MyPack Home (privatperson) och PostNord Parcel (företagskund). Följande priser gäller:

Privatperson:

PostNord MyPack: Kostnadsfritt vid varuvärde om minst 300 kr. I annat fall tas en fraktkostnad om 29 kr ut.

PostNord MyPack Home: 99 kr

Företag:

PostNord MyPack: Kostnadsfritt vid varuvärde om minst 300 kr. I annat fall tas en fraktkostnad om 29 kr ut.

PostNord Parcel: Kostnadsfritt vid varuvärde om minst 300 kr. I annat fall tas en fraktkostnad om 29 kr ut.

Observera att det endast är varornas värde (efter att eventuella rabatter dragits av) som avgör om en order skickas fraktfritt. Fraktkostnad och andra avgifter räknas ej in. Ingen fraktkostnad tas ut på beställningar till utlämningsbutiken.

Leveranstid

Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer före kl 13:00 skickas samma dag och varorna levereras då normalt sett inom 1-2 arbetsdagar. Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer efter kl 13:00 skickas nästföljande vardag.

Vi använder oss av PostNord. För att ta reda på leveranstiden till just din ort, klicka på länken nedan. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer 511 57 och fyll i ditt eget postnummer som mottagare.

Till PostNords hemsida (öppnas i ny flik)

Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på telefon 0771-33 33 10.

Beställningar som läggs till vår utlämningsbutik kan hämtas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Om en eller flera artiklar i din order är beställningsvaror så skickas ordern först när alla varor finns i lager. Om du vill få leverans av lagervarorna tidigare så kan du istället lägga två ordrar, en order med de varor som vi har i lager och en annan order med de varor som måste beställas. Ordern innehållande endast lagervaror kommer då att skickas omgående, medan ordern med beställningsvaror skickas först när vi fått in alla artiklar.

I enstaka fall kan leveranser försenas, exempelvis på grund av att beställda artiklar är slut hos våra leverantörer. Vi kontaktar då dig och du får själv bestämma om du vill ha leverans av övriga artiklar i din order eller om du vill häva hela köpet. Om du väljer att häva köpet och har gjort en förskottsbetalning så kommer hela beloppet att återbetalas inom 20 dagar.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar vid transport som vi ej kan råda över.

Spåra paket

Efter att din order är behandlad får du via e-post en leveransbekräftelse med sändningsnummer. Med hjälp av detta kan du sedan spåra ditt paket på www.postnord.se.

Transportskador

Transportskador anmäls till oss via e-post info@mekanika.se eller via telefon 0320-10012. Om innehållet eller delar av detta är skadat och behöver returneras så skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Självklart går det även bra att kontakta oss via telefon för att registrera ett returärende. Läs mer under rubriken "Reklamationer".

Ej uthämtade varor

Kunden har två veckor på sig att hämta ut varorna hos sitt ombud. Därefter skickas de tillbaka till Mekanika. Kunden debiteras då en avgift om 85 kr inklusive moms för att täcka kostnaden för returfrakt.

Betalningsalternativ

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Swish: Du betalar enkelt genom att öppna Swish-appen på din mobiltelefon och verifiera köpet.

Kortbetalning: Du betalar med ditt Visa eller MasterCard. Vi samarbetar med Nets Sweden AB för säkra kortbetalningar. All information vid köp är krypterad och vi sparar inga kortnummer i våra databaser. Nets Sweden AB uppfyller kraven för PCI-DSS.

Direktbetalning: Vi erbjuder direktbetalning för Nordeas och Swedbanks kunder. Vid direktbetalning omdirigeras du till din internetbank där du enkelt genomför betalningen. Vi samarbetar med Nets Sweden AB för säkra direktbetalningar. All information vid köp är krypterad och vi sparar inga kontonummer i våra databaser.

Faktura: I samarbete med Klarna erbjuder vi möjlighet att betala via faktura med 14 dagars betalningstid. Faktureringsavgift á 39 kr inklusive moms tillkommer. Fakturan skickas med i ditt paket och finns även som länk i leveransbekräftelsen som skickas via e-post. I samband med beställningen görs en kreditprövning med hjälp av ditt personnummer. Personuppgifter hanteras enligt gällande lagstiftning. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift om 50 kr och dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635).

Delbetalning: I samarbete med Klarna erbjuder vi möjlighet till delbetalning. Vid köptillfället görs en kreditprövning med hjälp av ditt personnummer.

Hantering av personuppgifter

De personuppgifter som du tillhandahåller när du registrerar dig som kund används för hantering av dina köp och för eventuell uppföljning. Dina personuppgifter kommer inte att överlåtas för bruk inom annan verksamhet. För att öka säkerheten så sparas inte lösenordet till ditt konto i klartext i vår databas. Det betyder också att våra anställda inte kan ge dig ditt lösenord om du glömt bort det. Däremot kan du själv gå in på vår webbsida och på login-sidan välja att återställa lösenordet. Vi e-postar då ytterligare instruktioner om hur du går till väga.

Som del av arbetet med att förbättra vår verksamhet kan vi ibland anlita företag som tillhandahåller analys av kundupplevelse, statistik, m.m. Dessa företag kan behöva få tillgång till personuppgifter och agerar då som så kallade databehandlare. Det betyder att de har en kontraktsmässig skyldighet att tillse att Mekanikas krav på säker och konfidentiell hantering av personuppgifter uppfylls. Databehandlaren får därför inte sprida dessa uppgifter vidare eller använda dem som del av arbete gentemot andra företag.

Du som kund har rätt att när som helst begära ett utdrag ur vårt register för att se vilka personuppgifter som vi har registrerat på dig. Du kan när som helst begära att få alla dina uppgifter raderade ur Mekanikas kunddatabas.

Mekanika är skyldiga att på begäran av registrerad kund rätta felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter.

Personuppgiftsansvarig är:

Mekanika Bilreservdelar AB
Org. nummer: 556788-5222
Fritslavägen 30
511 57 Kinna
Telefon: 0320-10012

Försäljningsstatistik

Vi använder oss av Googles tjänster för att föra statistik över webbsidebesök och avslutade köp. Vi delar inte med oss av information som kan användas för att identifiera enskilda personer, datorer eller hushåll. Läs mer om vår sekretesspolicy här.

Avbeställning/ändring av order

Vid ändring eller avbeställning av order, kontakta oss på 0320-10012 eller skicka e-post till info@mekanika.se. Vi kan endast ta bort artiklar från lagda ordrar, inte lägga till. Om kund önskar ytterligare artiklar får en ny order läggas. En order kan ej avbeställas/ändras efter att den är hanterad/packad. I de fall ordern inte längre går att avbeställa/ändra så måste kunden utnyttja ångerrätten. Läs mer om ångerrätt nedan.

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först meddela Mekanika om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi rekommenderar att du själv bokar ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Som returorsak anger du att du vill utnyttja ångerrätten. Det går även bra att meddela oss via e-post, brev eller telefon. Vi är enligt lag skyldiga att informera om att Konsumentverket erbjuder en ångerblankett som kan fyllas i och skickas till oss (länk). Att använda Konsumentverkets ångerblankett är dock inte nödvändigt.

Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. En tumregel är att varan kan inspekteras på samma sätt som man kan göra i en vanlig, fysisk butik. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet. En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara defekt och reklameras.

I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans värdeminskning och en bedömning görs från fall till fall. Observera att en värdeminskning även anses ha skett om varan är nedsmutsad och kräver rengöring innan försäljning. I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som kund att meddelas om detta och ges möjlighet att avbryta krediteringen. Vid avbruten kreditering så kan du välja att få tillbaks varorna genom att hämta dem i vår utlämningsbutik eller genom att få dem skickade via en speditör. Vid användade av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och att mot kund ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och emballage.

Vid återsändandet av varorna till oss erbjuder vi en standardiserad returfrakt om 85 kr per kolli, vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en privatperson att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen.

Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

I de fall kund väljer att skicka tillbaks varor utan att använda förbetald fraktsedel så ska de skickas till nedanstående adress:

Mekanika Bilreservdelar
Fritslavägen 30
511 57 Kinna

Det går även lämna in varorna i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under förutsättning att vi har tagit emot varorna.

Ej uthämtade varor betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten (se avsnitt "Ej uthämtade varor"). Ångerrätten omfattar ej företag.

Om du har fått fel varor

Vid felleverans skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på Mekanika.se. Vi kontaktar dig därefter med information om hur returneringen kommer att ske. Det går självklart även att kontakta oss via telefon för att anmäla ett returärende. Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund.

Mekanika står för returfrakten i de fall felleveransen beror på fel som begåtts av Mekanika (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc.). Mekanika står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara. Vi erbjuder dock i dessa fall en standardiserad returfrakt om 85 kr per kolli, vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du registrerar ditt returärende. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev.

Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi omgående rätt varor och inkluderar returfraktsedel. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor utan kunden måste själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga varorna när vi mottagit dem.

Eventuell återbetalning av köpesumma sker senast 14 dagar efter att de felaktiga varorna har mottagits av oss.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Reklamationer

Vid reklamation skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på Mekanika.se. Returbegäran granskas sedan och ett returnummer samt ytterligare instruktioner skickas ut via e-post. Det går självklart även att kontakta oss via telefon eller e-post för att anmäla en reklamation.

Vi står för returfrakten vid samtliga reklamationer. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt om 85 kr per kolli i de fall reklamationen underkänns. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer. Vid godkänd reklamation ersätts varan med en ny.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Garanti

Mekanika lämnar två års garanti på alla delar, om inte annat anges i produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och torkarblad). Garantin täcker inte heller kopplingar som slitits ut i förtid på grund av felaktigt handhavande eller bil vars effekt ökats från originalutförande (exempelvis genom chiptrimning).

Garantin gäller från inköpsdatum och gäller endast om varan är använd under normala och för artikeln avsedda förhållanden. Garantin gäller ej om varan skadats vid montering eller av annat handhavandefel. Vid godkänt garantiärende ersätts varan med en ny. Garantitiden förnyas inte från det datum då ersättningsartikeln levereras utan gäller från datum för första inköp.

Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt om felet fanns på varan redan vid inköpstillfället.

Vid eventuella tvister har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Sekretesspolicy

Cookies

Vi använder oss av så kallade cookies ("kakor") för att kunna erbjuda en väl fungerande köpupplevelse och för att själva kunna analysera hur vår webbplats används. Majoriteten av alla webbplatser använder idag cookies, då det är en viktig komponent för att kunna skapa den funktionalitet som förväntas av en modern webbsida. Sedan den 1:e juli 2011 måste webbplatser tydligt informera sina besökare om användandet av cookies.

Om du inte accepterar att cookies används, så kan du stänga av eller begränsa användandet i din webbläsares säkerhetsinställningar.

På Mekanika.se används cookies för följande ändamål:
  • Att komma ihåg nödvändig information under och efter ditt besök, som exempelvis innehållet i din varukorg. Detta behövs för att webbplatsen ska kunna fungera korrekt, men är även en bekvämlighet för dig som kund. Denna cookie är tillfällig och tas bort när webbläsaren stängs.
  • Att komma ihåg din inloggning, så att du inte behöver logga in igen mellan besök (såvida du inte själv väljer att logga ut). Denna cookie har en livslängd på 30 dagar.
  • Att tillhandahålla besöksstatistik. Vi använder oss av Googles tjänster för att kunna föra statistik över hur vår webbsida används och därmed kunna förbättra den. Se avsnittet "Försäljningsstatistik och marknadsföring" nedan för mer information.
  • Att möjliggöra marknadsföring via Google och för att utvärdera dess effektivitet. Se avsnittet "Försäljningsstatistik och marknadsföring" nedan för mer information.
  • Att möjliggöra marknadsföring via Criteo och för att utvärdera dess effektivitet. Se avsnittet "Försäljningsstatistik och marknadsföring" nedan för mer information.
  • På vår webbsida använder vi oss av inbäddade YouTube-filmer. YouTube använder kakor för att hålla reda på statistik, inställningar och för att kunna optimera uppspelningen. Vi hänvisar till YouTubes sekretesspolicy för ytterligare information om hur de behandlar insamlad data.
  • Vi använder oss av Trustpilot för att samla in kundomdömen. Omdömen visas direkt på vår webbsida och i och med det så skapar Trustpilot cookies för att kunna få tillgång till exempelvis besöksstatistik. De cookies som skapas kommer dels från Trustpilot själva och dels från New Relic, som är ett företag som Trustpilot använder sig av för att samla in statistik. Dessa cookies används inte för att samla in eller lagra personlig information.
  • Vi använder oss av ImBox för att kunna erbjuda chatt med kundtjänst direkt via vår webbsida. ImBox använder cookies för att kunna identifiera och skilja chattarna åt samt att hantera chattrutans beteende. Dessa cookies används inte för att samla in eller lagra personlig information.

Hantering av personuppgifter

De personuppgifter som du tillhandahåller när du registrerar dig som kund används för hantering av dina köp och för eventuell uppföljning. Dina personuppgifter kommer inte att överlåtas för bruk inom annan verksamhet. För att öka säkerheten så sparas inte lösenordet till ditt konto i klartext i vår databas. Det betyder också att våra anställda inte kan ge dig ditt lösenord om du glömt bort det. Däremot kan du själv gå in på vår webbsida och på login-sidan välja att återställa lösenordet. Vi e-postar då ytterligare instruktioner om hur du går till väga.

Som del av arbetet med att förbättra vår verksamhet kan vi anlita företag som tillhandahåller analys av kundupplevelse, statistik, m.m. Dessa företag kan behöva få tillgång till personuppgifter och agerar då som så kallade databehandlare. Det betyder att de har en kontraktsmässig skyldighet att tillse att Mekanikas krav på säker och konfidentiell hantering av personuppgifter uppfylls. Databehandlaren får därför inte sprida dessa uppgifter vidare eller använda dem som del av arbete gentemot andra företag.

Du som kund har rätt att när som helst begära ett utdrag ur vårt register för att se vilka personuppgifter som vi har registrerat på dig. Du kan när som helst begära att få alla dina uppgifter raderade ur Mekanikas kunddatabas.

Mekanika är skyldiga att på begäran av registrerad kund rätta felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter.

Personuppgiftsansvarig är:

Mekanika Bilreservdelar AB
Org. nummer: 556788-5222
Fritslavägen 30
511 57 Kinna
Telefon: 0320-10012

Försäljningsstatistik och marknadsföring

Vi tar hjälp av Google för att kunna föra statistik över sidbesök och se vilka av våra annonser som leder till avslutade köp. Denna Google-tjänst kallas Analytics. Ingen personlig information gällande våra kunder registreras i samband med detta.

En av våra marknadsföringskanaler är remarketing ("ommarknadsföring") via Google och Criteo. Detta innebär att Google och Criteo kan visa annonser över hela internet (på webbsidor som är anslutna till deras respektive annonsnätverk) och att dessa kan riktas till personer som tidigare besökt vår webbplats. Denna marknadsföring är anonym, d.v.s. ingen personlig information kopplas samman med insamlad data.

Annonserna i våra remarketing-kampanjer visas endast på sidor som är anslutna till Googles och Criteos annonsnätverk och endast på de dedikerade annonsytor som respektive webbplats själv valt ut.

För att möjliggöra ovanstående statistikfunktioner och marknadsföring använder vi oss dels av cookies från Google och deras annonsbolag DoubleClick, dels från Criteo och deras partners. Inga uppgifter som kan identifiera enskilda personer, datorer eller hushåll sparas tillsammans med den information som samlas in med hjälp av dessa cookies.

Den som inte vill bidra till besöksstatistiken, eller ta del av marknadsföring via Google som baseras på tidigare besökta sidor, kan installera Googles webbläsartillägg "Google Analytics Opt-out". Läs mer på följande adress: https://support.google.com/analytics/answer/181881?hl=sv

Den som vill anpassa hur Google visar annonser kan göra det på Googles sida "Annonsinställningar" på följande länk: https://www.google.com/settings/ads

Den som inte vill ta del av marknadsföring via Criteo som baseras på tidigare besökta sidor, kan inaktivera marknadsföringen på följande adress: http://www.criteo.com/privacy/

Trygg e-handel - Vad innebär certifieringen?

E-handel

Trygg e-handel är en certifiering för e-handelsföretag. E-handelsföretag är företag som säljer varor och tjänster via en butik på internet (Distanshandel). E-handel bygger på precis samma princip som traditionell postorder, skillnaden är att varorna uppvisas på en hemsida samt att köpeavtalet ingås direkt på hemsidan.

Det finns idag tusentals aktörer som säljer varor & tjänster på Internet i Sverige och de flesta är seriösa. För att skydda dina personuppgifter och andra känsliga uppgifter är det dock viktigt att du vet vem du lämnar uppgifterna till. Du kanske också vill känna trygghet i att företaget kommer leverera varor inom avtalad tid och att du kommer kunna få hjälp efter köpet om något skulle vara fel.

Trygghet

Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.

När du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad krav. Endast stabila och seriösa e-handelsföretag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.

Trygg e-handels krav är utformade för att du som konsument skall känna till och ta tillvara dina rättigheter när du handlar via internet. Bland annat ställs krav på att företaget skall vara tydligt med sin identitet, ha säkra rutiner för hantering av personuppgifter, använda säkra betalningslösningar samt ha en stabil ekonomi.

Fullständig förteckning av Trygg e-handels krav.

Säkerhet

Svensk Digital Handel kontrollerar att kraven följs av de certifierade företagen genom kreditkontroller, provköp samt utredningar vid misstanke om brister. För att ge dig en extra trygghet tar Trygg e-handel emot klagomål från dig som konsument.

Om du klagar på ett företag som har certifieringen Trygg e-handel och det visar sig att företaget handlat felaktigt/i strid med kraven som ställs får företaget en "prick" i vårt register. Vid allvarliga brister kan certifieringen återkallas med omedelbar verkan. Allt detta sammantaget gör att du som konsument kan känna dig säker på att endast seriösa företag bär Trygg e-handel-symbolen.

Trygg e-handel-symbolen

För att kontrollera att symbolen är äkta klickar du/håller muspekaren över Trygg e-handel-symbolen. Varje anslutet företag har ett unikt certifikat på domänen tryggehandel.se.
Betalningsalternativ Betalningsalternativ
Alla priser visas inklusive moms.

Mekanika.se - Rätt bildelar, helt enkelt.
© 2017 Mekanika Bilreservdelar AB - All rights reserved