Vi använder cookies för att kunna erbjuda en bra användarupplevelse. Jag förstår Läs mer
Kontakt Kontakt
Behöver du hjälp?
Kontakta oss via chatt, telefon eller e-post!
Chatt Chatta med oss Finns nere till höger när den är öppen. Telefon 0320 - 10012 Vardagar kl. 10 - 16 E-mail info@mekanika.se
FilmrummetFilmrummet Varukorg & kassaVarukorg & kassa
Logga in Logga in
Logga in
Logga in på ditt konto
Få personligt anpassad information och se dina beställningar.
E-postadress:
Har du inget konto? Börja här.

Hjälp

Här hittar du bland annat vår kontaktinformation, svar på de vanligaste frågorna och våra köpvillkor. Välj någon av kategorierna nedan för att gå vidare.

Kontakta oss Så här handlar du Tips vid köp av bildelar Vanliga frågor Köpvillkor Sekretesspolicy Trygg e-handel - Vad innebär certifieringen?

Köpvillkor

Företagsinformation

Mekanika.se drivs av Mekanika Bilreservdelar AB (org. nr. 556788-5222), hädanefter benämnt "Mekanika". Vi nås på telefon 0320-10012 eller via e-post på info@mekanika.se. Adressen till företagets säte är:

Mekanika Bilreservdelar AB
Fritslavägen 30
511 57 Kinna

Priser

Alla priser på webbsidan är inklusive svensk moms.

Åldersgräns

Personer under 18 år får ej handla utan målsmans godkännande.

Beställning via telefon

Vi tar endast emot beställningar genom vår webbshop. Inga beställningar kan läggas via telefon eller e-post.

Handel till utlandet

För närvarande skickar vi endast paket inom Sveriges gränser.

Reservationer

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för fel i lagersaldo. Vi reserverar oss för att produkter i enstaka fall kan skilja sig något i utförande (färg, monteringsdetaljer, etc.) från det som visas på varans produktbild.

Fraktkostnad

Som standardalternativ erbjuder vi PostNord MyPack, som levereras till utlämningsställe. För de kunder som önskar hemleverans erbjuds detta via PostNord MyPack Home (privatperson) och PostNord Parcel (företagskund). Följande priser gäller:

Privatperson:

PostNord MyPack: Kostnadsfritt vid varuvärde om minst 300 kr. I annat fall tas en fraktkostnad om 29 kr ut.

PostNord MyPack Home: 99 kr

Företag:

PostNord MyPack: Kostnadsfritt vid varuvärde om minst 300 kr. I annat fall tas en fraktkostnad om 29 kr ut.

PostNord Parcel: Kostnadsfritt vid varuvärde om minst 300 kr. I annat fall tas en fraktkostnad om 29 kr ut.

Observera att det endast är varornas värde (efter att eventuella rabatter dragits av) som avgör om en order skickas fraktfritt. Fraktkostnad och andra avgifter räknas ej in. Ingen fraktkostnad tas ut på beställningar till utlämningsbutiken.

Leveranstid

Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer före kl 13:00 skickas samma dag och varorna levereras då normalt sett inom 1-2 arbetsdagar. Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer efter kl 13:00 skickas nästföljande vardag.

Vi använder oss av PostNord. För att ta reda på leveranstiden till just din ort, klicka på länken nedan. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer 511 57 och fyll i ditt eget postnummer som mottagare.

Till PostNords hemsida (öppnas i ny flik)

Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på telefon 0771-33 33 10.

Beställningar som läggs till vår utlämningsbutik kan hämtas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Om en eller flera artiklar i din order är beställningsvaror så skickas ordern först när alla varor finns i lager. Om du vill få leverans av lagervarorna tidigare så kan du istället lägga två ordrar, en order med de varor som vi har i lager och en annan order med de varor som måste beställas. Ordern innehållande endast lagervaror kommer då att skickas omgående, medan ordern med beställningsvaror skickas först när vi fått in alla artiklar.

I enstaka fall kan leveranser försenas, exempelvis på grund av att beställda artiklar är slut hos våra leverantörer. Vi kontaktar då dig och du får själv bestämma om du vill ha leverans av övriga artiklar i din order eller om du vill häva hela köpet. Om du väljer att häva köpet och har gjort en förskottsbetalning så kommer hela beloppet att återbetalas inom 20 dagar.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar vid transport som vi ej kan råda över.

Spåra paket

Efter att din order är behandlad får du via e-post en leveransbekräftelse med sändningsnummer. Med hjälp av detta kan du sedan spåra ditt paket på www.postnord.se.

Transportskador

Transportskador anmäls till oss via e-post info@mekanika.se eller via telefon 0320-10012. Om innehållet eller delar av detta är skadat och behöver returneras så skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Självklart går det även bra att kontakta oss via telefon för att registrera ett returärende. Läs mer under rubriken "Reklamationer".

Ej uthämtade varor

Kunden har två veckor på sig att hämta ut varorna hos sitt ombud. Därefter skickas de tillbaka till Mekanika. Kunden debiteras då en avgift om 85 kr inklusive moms för att täcka kostnaden för returfrakt.

Betalningsalternativ

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Swish: Du betalar enkelt genom att öppna Swish-appen på din mobiltelefon och verifiera köpet.

Kortbetalning: Du betalar med ditt Visa eller MasterCard. Vi samarbetar med Nets Sweden AB för säkra kortbetalningar. All information vid köp är krypterad och vi sparar inga kortnummer i våra databaser. Nets Sweden AB uppfyller kraven för PCI-DSS.

Direktbetalning: Vi erbjuder direktbetalning för Nordeas och Swedbanks kunder. Vid direktbetalning omdirigeras du till din internetbank där du enkelt genomför betalningen. Vi samarbetar med Nets Sweden AB för säkra direktbetalningar. All information vid köp är krypterad och vi sparar inga kontonummer i våra databaser.

Faktura: I samarbete med Klarna erbjuder vi möjlighet att betala via faktura med 14 dagars betalningstid. Faktureringsavgift á 39 kr inklusive moms tillkommer. Fakturan skickas med i ditt paket och finns även som länk i leveransbekräftelsen som skickas via e-post. I samband med beställningen görs en kreditprövning med hjälp av ditt personnummer. Personuppgifter hanteras enligt gällande lagstiftning. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift om 50 kr och dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635).

Delbetalning: I samarbete med Klarna erbjuder vi möjlighet till delbetalning. Vid köptillfället görs en kreditprövning med hjälp av ditt personnummer.

Hantering av personuppgifter

De personuppgifter som du tillhandahåller när du registrerar dig som kund används för hantering av dina köp och för eventuell uppföljning. Dina personuppgifter kommer inte att överlåtas för bruk inom annan verksamhet. För att öka säkerheten så sparas inte lösenordet till ditt konto i klartext i vår databas. Det betyder också att våra anställda inte kan ge dig ditt lösenord om du glömt bort det. Däremot kan du själv gå in på vår webbsida och på login-sidan välja att återställa lösenordet. Vi e-postar då ytterligare instruktioner om hur du går till väga.

Som del av arbetet med att förbättra vår verksamhet kan vi ibland anlita företag som tillhandahåller analys av kundupplevelse, statistik, m.m. Dessa företag kan behöva få tillgång till personuppgifter och agerar då som så kallade databehandlare. Det betyder att de har en kontraktsmässig skyldighet att tillse att Mekanikas krav på säker och konfidentiell hantering av personuppgifter uppfylls. Databehandlaren får därför inte sprida dessa uppgifter vidare eller använda dem som del av arbete gentemot andra företag.

Du som kund har rätt att när som helst begära ett utdrag ur vårt register för att se vilka personuppgifter som vi har registrerat på dig. Du kan när som helst begära att få alla dina uppgifter raderade ur Mekanikas kunddatabas.

Mekanika är skyldiga att på begäran av registrerad kund rätta felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter.

Personuppgiftsansvarig är:

Mekanika Bilreservdelar AB
Org. nummer: 556788-5222
Fritslavägen 30
511 57 Kinna
Telefon: 0320-10012

Försäljningsstatistik

Vi använder oss av Googles tjänster för att föra statistik över webbsidebesök och avslutade köp. Vi delar inte med oss av information som kan användas för att identifiera enskilda personer, datorer eller hushåll. Läs mer om vår sekretesspolicy här.

Avbeställning/ändring av order

Vid ändring eller avbeställning av order, kontakta oss på 0320-10012 eller skicka e-post till info@mekanika.se. Vi kan endast ta bort artiklar från lagda ordrar, inte lägga till. Om kund önskar ytterligare artiklar får en ny order läggas. En order kan ej avbeställas/ändras efter att den är hanterad/packad. I de fall ordern inte längre går att avbeställa/ändra så måste kunden utnyttja ångerrätten. Läs mer om ångerrätt nedan.

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först meddela Mekanika om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi rekommenderar att du själv bokar ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Som returorsak anger du att du vill utnyttja ångerrätten. Det går även bra att meddela oss via e-post, brev eller telefon. Vi är enligt lag skyldiga att informera om att Konsumentverket erbjuder en ångerblankett som kan fyllas i och skickas till oss (länk). Att använda Konsumentverkets ångerblankett är dock inte nödvändigt.

Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. En tumregel är att varan kan inspekteras på samma sätt som man kan göra i en vanlig, fysisk butik. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet. En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara defekt och reklameras.

I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans värdeminskning och en bedömning görs från fall till fall. Observera att en värdeminskning även anses ha skett om varan är nedsmutsad och kräver rengöring innan försäljning. I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som kund att meddelas om detta och ges möjlighet att avbryta krediteringen. Vid avbruten kreditering så kan du välja att få tillbaks varorna genom att hämta dem i vår utlämningsbutik eller genom att få dem skickade via en speditör. Vid användade av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och att mot kund ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och emballage.

Vid återsändandet av varorna till oss erbjuder vi en standardiserad returfrakt om 85 kr per kolli, vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en privatperson att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen.

Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

I de fall kund väljer att skicka tillbaks varor utan att använda förbetald fraktsedel så ska de skickas till nedanstående adress:

Mekanika Bilreservdelar
Fritslavägen 30
511 57 Kinna

Det går även lämna in varorna i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under förutsättning att vi har tagit emot varorna.

Ej uthämtade varor betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten (se avsnitt "Ej uthämtade varor"). Ångerrätten omfattar ej företag.

Om du har fått fel varor

Vid felleverans skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på Mekanika.se. Vi kontaktar dig därefter med information om hur returneringen kommer att ske. Det går självklart även att kontakta oss via telefon för att anmäla ett returärende. Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund.

Mekanika står för returfrakten i de fall felleveransen beror på fel som begåtts av Mekanika (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc.). Mekanika står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara. Vi erbjuder dock i dessa fall en standardiserad returfrakt om 85 kr per kolli, vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du registrerar ditt returärende. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev.

Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi omgående rätt varor och inkluderar returfraktsedel. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor utan kunden måste själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga varorna när vi mottagit dem.

Eventuell återbetalning av köpesumma sker senast 14 dagar efter att de felaktiga varorna har mottagits av oss.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Reklamationer

Vid reklamation skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på Mekanika.se. Returbegäran granskas sedan och ett returnummer samt ytterligare instruktioner skickas ut via e-post. Det går självklart även att kontakta oss via telefon eller e-post för att anmäla en reklamation.

Vi står för returfrakten vid samtliga reklamationer. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt om 85 kr per kolli i de fall reklamationen underkänns. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer. Vid godkänd reklamation ersätts varan med en ny.

Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.

Garanti

Mekanika lämnar två års garanti på alla delar, om inte annat anges i produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och torkarblad). Garantin täcker inte heller kopplingar som slitits ut i förtid på grund av felaktigt handhavande eller bil vars effekt ökats från originalutförande (exempelvis genom chiptrimning).

Garantin gäller från inköpsdatum och gäller endast om varan är använd under normala och för artikeln avsedda förhållanden. Garantin gäller ej om varan skadats vid montering eller av annat handhavandefel. Vid godkänt garantiärende ersätts varan med en ny. Garantitiden förnyas inte från det datum då ersättningsartikeln levereras utan gäller från datum för första inköp.

Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt om felet fanns på varan redan vid inköpstillfället.

Vid eventuella tvister har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Betalningsalternativ Betalningsalternativ
Alla priser visas inklusive moms.

Mekanika.se - Rätt bildelar, helt enkelt.
© 2017 Mekanika Bilreservdelar AB - All rights reserved