Här hittar du bland annat vår kontaktinformation, svar på de vanligaste frågorna och 
            våra köpvillkor. Välj någon av kategorierna nedan för att gå vidare.
	
                Så här handlar du
                
                Här hittar du information om hur du handlar på vår webbsida.
                
                
Steg-för-steg-guide
                
                Börja med att slå in ditt registreringsnummer i rutan på förstasidan och klicka 
                sedan på "Visa delar"-knappen. Din bilmodell söks nu upp automatiskt. Tänk på att 
                kontrollera att rätt bilmodell väljs och var särskilt noggrann om bilen är 
                privatimporterad. I menyn på vänstersidan under rubriken "Bildelar" kan du nu 
                klicka på de olika kategorierna för att se bildelar som passar till din bil.
                
                
                
                
                
                
                När du klickar på köp-knappen längst till höger på en artikelrad så hamnar 
                artikeln i varukorgen. Knappen för att komma till varukorgen/kassan hittar du högst 
                upp på sidan. Här kan du ta bort artiklar och ändra antal samt slutföra ditt köp.
                
                
                
                
                
                
                
                För att slutföra ditt köp börjar du med att välja om du är ny eller befintlig 
                kund. Som befintlig kund loggar du in direkt med hjälp av dina 
                inloggningsuppgifter. Om du inte har handlat på Mekanika.se tidigare så klickar du 
                på "Ny kund" och du får då välja om du är privatkund eller företagskund. Därefter 
                visas betalalternativen och du väljer det betalsätt du önskar använda dig av.
                
                
                
                
                
                Lite längre ner finns fälten för kund- och adressinformation. Du behöver fylla i 
                alla fält som är markerade med en röd stjärna. Om du fyller i ett 
                mobiltelefonnummer i fältet "Telefonnummer" så kommer du att få en 
                leveransavisering via SMS när dina varor har anlänt till ditt utlämningsställe.
                Nedanför dina kunduppgifter väljer du fraktalternativ. Med PostNord Service 
                Point kommer dina varor till ett ombud i din närhet, där du sedan kan hämta ut dem.
                
                
                Om du vill ha dina varor levererade till dörren, så väljer du som privatperson 
                MyPack Home och som företag väljer du Parcel. Hemleverans kräver att någon är 
                tillgänglig under dagtid för att ta emot paketet.
                För dig som befinner dig i närheten av Kinna finns även möjligheten att välja 
                att hämta dina varor i vår utlämningsbutik. Denna ligger på Fritslavägen 30 och har 
                öppet helgfria vardagar mellan klockan 08:00 och 17:00 (lunchstängt 12:30 - 13:00).
                
                Kryssa i att du accepterar Mekanikas köpvillkor och klicka sedan på 
                "Slutför köp".
                
                
            
 
            
            
	
                Tips vid köp av bildelar
                Nedan följer några enkla tips för att minimera risken att du får fel delar vid köp 
                av bildelar över nätet. 
Om du fortfarande är osäker på vilken del som passar till 
                din bil så är vår kundtjänst alltid beredd att hjälpa dig, via 
                info@mekanika.se eller 
                telefon 0320-10012 (vardagar kl. 10:00-16:00).
                
                Sök på regnummer (och kolla så att rätt bil väljs!)
                Skriv in ditt registreringsnummer i sökrutan och klicka "Visa delar" för 
                att hitta din bil. Kontrollera dock alltid att rätt bil blir vald, då det i enstaka 
                fall kan bli fel. Detta gäller framförallt importerade bilar.
                
                
Kolla positionen
                Kontrollera alltid att du har valt rätt sida/position på delen innan du 
                köper (höger, vänster, fram, bak, o.s.v.).
                
                
Ha koll på varianterna!
                I vissa fall finns det flera olika varianter av en del till din bil och 
                dessa bryter då ofta på chassinummer eller årsmodell. Kontrollera i sådana fall 
                noggrant chassinummer och årsmodell på din bil innan du beställer. Ibland står 
                årsmodellbrytningen även med månad, exempelvis 2002.04 (april 2002). Det är då 
                tillverkningsdatumet du ska titta på. Det finner du genom att söka på ditt 
                regnummer och sedan klicka på "Mer info" i bilinformationsrutan uppe till vänster. 
                Det kommer då upp en ruta med mer information och vid "Tillverkad" visas bilens 
                tillverkningsdatum. I vissa fall kan tillverkningsdatum saknas (gäller ofta 
                importerade bilar). I dessa fall kan det vara omöjligt att komma fram till vilken 
                del som passar just din bil och enda alternativet blir då att jämföra mått 
                och/eller utseende med den del som varit monterad på bilen.
                
                
                
                
                
                Om möjlighet finns, mät på de gamla delarna
                För en del artiklar i katalogen skrivs mått ut (bland annat för vissa bromsbelägg 
                och bromsskivor). Om du har demonterat den gamla delen så är det alltid en fördel 
                att mäta den och jämföra med informationen i vår katalog för att säkerställa att 
                den del du beställer motsvarar din gamla del.
                
                
Vad är PR-nummer?
                Volkswagen och Audi använder sig ibland av utrustningskoder, så kallade PR-nummer, 
                för att identifiera reservdelar. I de fall PR-nummer behövs för att identifiera 
                rätt del så anger vi PR-numret som delen passar till. PR-nummer för din bil hittar 
                du normalt sett på servicebokens första uppslag och i bagageutrymmet på din bil.
            
 
            
            
	
                Köpvillkor
                
                Företagsinformation
                Mekanika.se drivs av Mekanika Bilreservdelar AB (org. nr. 556788-5222), hädanefter benämnt "Mekanika". Vi nås på telefon 0320-10012 eller via e-post på 
info@mekanika.se. Adressen till företagets säte är:
                
                Mekanika Bilreservdelar AB
                Fritslavägen 30
                511 57 Kinna
                
Åldersgräns
                Personer under 18 år får ej handla utan målsmans godkännande.
                
Handel till utlandet
                För närvarande skickar vi endast paket inom Sveriges gränser.
                
Reservationer
                Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för fel i lagersaldo. Vi reserverar oss även för att produkter i enstaka fall kan skilja sig något i utförande (färg, monteringsdetaljer, etc.) från det som visas i produktinformationen.
                
Fraktkostnad
                Fraktkostnaden avgörs av vilket fraktsätt som väljs i kassan. Aktuell fraktkostnad visas alltid i kassan innan beställning görs.
                
Leveranstid
                Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer före stopptid för valt fraktsätt (se information för respektive fraktsätt i kassan) skickas samma dag och varorna levereras då normalt sett inom 1–2 arbetsdagar. Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer efter stopptid för valt fraktsätt skickas nästföljande vardag.
                
                    Vi använder oss av PostNord (privat- och företagskunder) och DHL (endast företagskunder). För att ta reda på leveranstiden till just din ort, klicka på någon av länkarna nedan. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer 511 57 och fyll i ditt eget postnummer som mottagare.
                
                    Beräkna leveranstid hos PostNord (länken öppnas i ny flik)
                
                    Beräkna leveranstid hos DHL (länken öppnas i ny flik)
                
                    Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på telefon 0771-33 33 10 och DHL på telefon 0771-345 345.
                
                    Beställningar som läggs till vår utlämningsbutik kan hämtas samma dag, förutsatt att alla varor finns i lager. Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 (lunchstängt 12:30 - 13:00) helgfria vardagar.
                
                    Om en eller flera artiklar i din order är beställningsvaror så skickas ordern först när alla varor finns i lager. Om du vill få leverans av lagervarorna tidigare så kan du i stället lägga två ordrar, en med de varor som vi har i lager och en annan med de varor som måste beställas. Ordern innehållande endast lagervaror kommer då att skickas omgående, medan ordern med beställningsvaror skickas först när vi fått in alla artiklar.
                
                    I enstaka fall kan leveranser försenas, exempelvis på grund av att beställda artiklar är slut hos våra leverantörer. Vi kontaktar då dig och du får själv bestämma om du vill ha leverans av övriga artiklar i din order eller om du vill häva hela köpet. Om du väljer att häva köpet och har gjort en förskottsbetalning så kommer hela beloppet att återbetalas inom 7 dagar.
                
                    Vi reserverar oss för eventuella förseningar vid transport som vi ej kan råda över.
                
Spåra paket
                Efter att din order är behandlad får du via e-post ett leveransbesked med sändningsnummer och spårningslänk. Med hjälp av dessa kan du sedan spåra ditt paket hos speditören.
                
Transportskador
                Transportskador anmäls till oss via e-post 
info@mekanika.se eller via telefon 0320-10012. Om hela eller delar av innehållet behöver returneras så skapar du enkelt ett returärende på "Mina sidor" på vår hemsida. Självklart kan vi även hjälpa dig att registrera returärendet vid kontakt via e-post eller telefon. Läs mer under rubriken "Reklamation".
                
Ej uthämtade varor
                Vid leverans till speditörens ombud för utlämning så har kunden en vecka på sig att hämta ut varorna. Därefter skickas de tillbaka till Mekanika. Kunden debiteras då vår standardiserade returfraktkostnad per kolli (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") för att täcka våra omkostnader.
                
Betalningsalternativ
                Vi erbjuder följande betalningsalternativ:
                
                    Swish: Du betalar enkelt genom att öppna Swish-appen på din mobiltelefon och verifiera köpet.
                
                    Kortbetalning: Du betalar med ditt Visa eller MasterCard. Vi samarbetar med Nets Sweden AB för säkra kortbetalningar. All information vid köp är krypterad och vi sparar inga kortnummer i våra databaser. Nets Sweden AB uppfyller kraven för PCI-DSS.
                
                    Walley faktura privatkund: I samarbete med Norion Bank AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. Vid köptillfället tas en fakturaavgift på 39 kr ut. Om fakturan delbetalas kommer efterföljande fakturor att ha en aviavgift på 35 kr per faktura.
                    
                    Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 36 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 19,9 procent per år. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
                    
                    På 
my.walley.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley.
                    
                    För fullständiga villkor för Walley faktura se länkarna nedan:
                    
                    Allmänna villkor för faktura och kontokredit
                    Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
                    
                    Du som har betalat din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley. För återbetalning av tillgodohavandet behöver Walley kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, då Walley inte lagrar dessa uppgifter i samband med din betalning. E-posta dina uppgifter till 
hello@walley.se eller ring 010-161 01 00.
                
                    Walley faktura företag: I samarbete med Norion Bank AB erbjuder vi fakturabetalning för företag. När ni väljer faktura som betalsätt får ni hem era varor innan ni betalar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. En fakturaavgift på 39 kr tillkommer. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift på 135 kr samt dröjsmålsränta på 2,5%. För fullständiga villkor för Walley faktura se länken nedan:
                    
                    Allmänna villkor för faktura
                    
                    Du som har betalat din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley. För återbetalning av tillgodohavandet behöver Walley kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, då Walley inte lagrar dessa uppgifter i samband med din betalning. E-posta dina uppgifter till 
hello@walley.se eller ring 010-161 01 00.
                
                    Walley konto: I samarbete med Norion Bank AB erbjuder vi delbetalning via konto. När du väljer detta betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Alla dina köp under samma månad samlas på en faktura som skickas efterföljande månad. Betalningen kan sedan delas upp på 36 månader. En aviavgift på 35 kr per månadsfaktura samt ränta på 19,9 procent per år tillkommer. Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer kontobetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället.
                    
                    När du fått fakturan betalar du som minst det lägsta belopp som står angivet på fakturan. Väljer du att delbetala tillkommer ränta på 19,9 procent per år. Delbetalningsbeloppet är 1/36 av totalbeloppet plus ränta och avgifter, dock alltid lägst 50 kr. Önskar du lösa din skuld kan du alltid betala det totala beloppet som anges på fakturan.
                    
                    En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
                    
                    På 
my.walley.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley.
                    
                    För fullständiga villkor för Walley kontobetalning se länkarna nedan:
                    
                    Allmänna villkor för faktura och kontokredit
                    Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
                
                    Samlingsfaktura: Vi erbjuder samlingsfakturering efter överenskommelse och efter sedvanlig kreditprövning. Fakturor skickas via e-post med cirka 10 dagars mellanrum. Betalningstid, om inget annat avtalats, är 20 dagar. Vid utebliven betalning tas dröjsmålsränta om 16 % ut, med utgångspunkt från fakturans förfallodatum. En påminnelseavgift om 50 kr tas även ut för varje skickad betalningspåminnelse.
                
Avbeställning/ändring av order
                Vid ändring eller avbeställning av order, kontakta oss på 0320-10012 eller skicka e-post till 
info@mekanika.se. En order kan ej avbeställas/ändras efter att den är hanterad/packad.
                
                Nedanstående priser gäller för förbetalda returfraktsedlar som tillhandahålls av Mekanika till kunden och där kunden i slutändan ska stå för fraktkostnaden (exempelvis vid ångrat/öppet köp). Dessa priser gäller också i de fall kunden låter sina beställda varor gå tillbaka till Mekanika utan att ha hämtat ut dem från utlämningsstället eller om speditören inte kunnat leverera varorna på grund av att kunden angivit felaktiga uppgifter eller varit otillgänglig.
                
                    - Standardkolli (upp till 20 kg): 85 kr inkl. moms per kolli
 
                    - Kolli innehållande lasthållarrör (upp till 20 kg): 190 kr inkl. moms per kolli
 
                
                I de fall du som kund inte vill utnyttja våra förbetalda fraktsedlar, så går det naturligtvis bra att själv ordna med frakten.
                
                Mekanika tillämpar öppet köp för bilverkstäder och bilhandlare enligt villkoren i detta avsnitt. Beloppet som krediteras kunden styrs av hur lång tid det tagit innan varorna returnerats till Mekanika, räknat från utleveransdatum (d.v.s. det datum som varan lämnat Mekanikas lager). Varor betecknas som returnerade när de överlämnats till speditör eller till Mekanikas personal.
                
                    - Varor returnerade inom 30 dagar från utleveransdatum: 0 % avdrag på varuvärdet
 
                    - Varor returnerade 31–60 dagar från utleveransdatum: 25 % avdrag på varuvärdet
 
                    - Varor returnerade 61–90 dagar från utleveransdatum: 50 % avdrag på varuvärdet
 
                    - Returer av varor där utleverans skett för mer än 90 dagar sedan godkänns ej
 
                
                För utnyttjande av öppet köp gäller dessutom att följande kriterier ska vara uppfyllda:
                
                    - Varan får inte ha varit monterad
 
                    - Varan ska returneras i originalförpackning
 
                    - Både förpackning och vara ska vara hela och rena
 
                    - Eventuell returfrakt betalas av avsändaren. Mekanika kan tillhandahålla returfraktsedel på begäran och kostnaden dras sedan av från beloppet som krediteras kunden.
 
                
                Villkoren i detta avsnitt gäller enbart vid öppet köp. Vid ärenden som faller under Mekanikas ansvar, så som felleverans eller reklamation så hänvisar vi till de andra avsnitten i köpvillkoren som specifikt rör dessa fall.
                
                Som konsument har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. Ångerrätten omfattar ej företag. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först meddela Mekanika om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi rekommenderar att du själv bokar ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Som returorsak anger du att du vill utnyttja ångerrätten. Det går även bra att meddela oss via e-post, brev eller telefon. Vi är enligt lag skyldiga att informera om att Konsumentverket erbjuder en ångerblankett som kan fyllas i och skickas till oss (
länk). Att använda Konsumentverkets ångerblankett är dock inte nödvändigt.
                
                    Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. En tumregel är att varan kan inspekteras på samma sätt som man kan göra i en vanlig, fysisk butik. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet. En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara defekt och reklameras.
                
                    I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans värdeminskning och en bedömning görs från fall till fall. Observera att en värdeminskning även anses ha skett om varan är nedsmutsad och kräver rengöring innan försäljning. I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som kund att meddelas om detta och ges möjlighet att avbryta krediteringen. Vid avbruten kreditering kan du välja att få tillbaka varorna genom att hämta dem i vår utlämningsbutik eller genom att få dem skickade via en speditör. Vid användande av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och att ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och emballage.
                
                    Vid återsändandet av varorna till oss erbjuder vi en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt"), vilken är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en konsument att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen.
                
                    Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.
                
                    I de fall kund väljer att skicka tillbaka varor utan att använda förbetald fraktsedel så ska de skickas till nedanstående adress:
                
                    Mekanika Bilreservdelar
                
                    Fritslavägen 30
                
                    511 57 Kinna
                
                    Det går även lämna in varorna i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.
                
                    Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under förutsättning att vi har tagit emot varorna.
                 
                
                Vid felleverans skapar du enkelt ett returärende på "Mina sidor" på vår webbsida. Vi kontaktar dig därefter med information om hur returneringen kommer att ske. Det går självklart även att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post. Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund.
                
                    Mekanika står för returfrakten i de fall felleveransen beror på fel som begåtts av Mekanika (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc.). Mekanika står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara. Vi erbjuder dock i dessa fall en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt"), vilken är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en konsument att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du registrerar ditt returärende. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev.
                
                    Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi omgående rätt varor och inkluderar returfraktsedel. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor utan kunden måste själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga varorna när vi mottagit dem. Eventuell återbetalning av köpesumman sker senast 14 dagar efter att de felaktiga varorna har mottagits av oss.
                
                    Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.
                
Reklamation
                Som konsument har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt om felet fanns på varan redan vid inköpstillfället. Meddelande om reklamation ska lämnas till Mekanika inom skälig tid från det att felet upptäckts (en reklamation som görs inom 2 månader från att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid). Fel som uppstår inom 2 år från inköpsdatum anses normalt vara ursprungliga.
                
                    Ett reklamationsärende skapas antingen genom att registrera det på ”Mina sidor” på vår webbsida eller genom att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post.
                
                    Mekanika står för returfrakten vid samtliga godkända reklamationsärenden. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") i de fall reklamationsärendet avslås. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.
                
                    Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.
                
                    Reklamationsrätten gäller endast konsumenter. Reglerna för garanti gäller både konsument och företag (se avsnittet ”Garanti”).
                
Garanti
                Mekanika lämnar två års garanti på alla delar, om inte annat anges i produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och torkarblad). Garantin täcker inte heller kopplingar som slitits ut i förtid på grund av felaktigt handhavande eller bil vars effekt ökats från originalutförande (exempelvis genom chiptrimning).
                
                    Garantin gäller från inköpsdatum och gäller endast om varan är använd under normala och för artikeln avsedda förhållanden. Garantin gäller ej om varan skadats vid montering eller av annat handhavandefel. Garantitiden förnyas inte från det datum då ersättningsartikeln levereras utan gäller från datum för första inköp.
                
                    Ett garantiärende skapas antingen genom att registrera det på ”Mina sidor” på vår webbsida eller genom att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post.
                
                    Observera: Vid garantiärenden krävs att kunden, oavsett om det är privat- eller företagskund, kontaktar Mekanika innan åtgärd påbörjas. Som säljare har Mekanika rätt att bestämma åtgärd och få möjlighet att leverera ersättningsvaror. Grundregeln är att defekt vara byts ut mot ny om inte annat först överenskommits. Mekanika ska också ha informerats om och godkänt eventuellt anspråk på arbetsersättning före åtgärd påbörjas. Arbetsersättning utgår endast om arbetet gjorts av en registrerad bilverkstad och om giltigt kvitto eller faktura från denna finns som underlag. För verkstadskunder utgår arbetsersättning enligt tidslista och ett schablonbelopp om 750 kr per timme exklusive moms. I de fall arbetet utförs av tredje part ska kunden först inkomma med offert för godkännande av Mekanika.
                
                    Avsteg från föregående stycke tillåts endast i de fall där det anses motiverat, exempelvis om det inte varit möjligt att nå Mekanika och åtgärd behövt göras omgående (exempelvis haveri under pågående semesterresa). Rimligheten på ersättningskravet bedöms då utifrån marknadspris på eventuella motsvarande ersättningsdelar som införskaffats från annan aktör, tidsåtgång jämfört med tidslista, samt timkostnad.
                
                    Vid garantiärenden ska den defekta produkten returneras till Mekanika, om inte annat avtalats. I de fall Mekanika inte direkt kan bekräfta felet eller det är oklart hur felet uppkommit skickas produkten till tillverkaren för utlåtande. Huvudregeln är att tillverkarens utlåtande är avgörande. Vid slutförd utredning och godkänd reklamation ersätts den defekta produkten med en fungerande. Om kunden inte hinner vänta på att utredningen slutförts, så kan ny ersättningsdel köpas från Mekanika. Vid godkänd reklamation krediteras beloppet för ersättningsdelen. Observera att kunden inte på eget bevåg kan skaffa ersättningsdel av annan aktör och sedan kräva återbetalning för defekt produkt.
                
                    Mekanika står för returfrakten vid samtliga godkända garantiärenden. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt (se avsnitt "Standardiserad returfrakt") i de fall garantiärendet avslås. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.
                
                    Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.
                
Hantering av personuppgifter
                De personuppgifter du tillhandahåller i samband med köp hanteras i enlighet med vår integritetspolicy. Den vid var tid gällande policyn finns tillgänglig på nedanstående länk:
                
                Mekanikas integritetspolicy
                Force majeure
                Mekanika ansvarar inte för skada till följd av strejk, eldsvåda, myndighetsutövning, arbetstvister, olyckshändelser, fel eller försening av underleverantör, driftstopp eller störningar i allmänna kommunikationssystem eller annan omständighet utanför Mekanikas kontroll och som Mekanika skäligen inte förväntas räkna med och vars följder vi inte skäligen kunnat undvika eller övervinna (”Force majeure”). Om force majeure i enlighet med denna bestämmelse kvarstår under en period som överstiger 2 månader har såväl kunden som Mekanika rätt att häva avtal avseende beställning och leverans av vara, utan några påföljder eller sanktioner.
                
Tvist
                Vid eventuell tvist mellan Mekanika och konsument hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden (
www.arn.se). Vid eventuella tvister har Mekanika som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
                
                Köpvillkoren i sin helhet ska tolkas enligt svensk lag och rätt.
            
 
            
            
	
                Integritetspolicy
                
                
                    - Senast uppdaterad: 2024-08-08
 
                    - Ikraftträdandedatum: 2024-08-08
 
                
                Denna integritetspolicy beskriver policyn för Mekanika Bilreservdelar AB 
                    (org. nr. 556788-5222, Fritslavägen 30, 511 57 Kinna, Sverige, 
                    info@mekanika.se, 
                    tel. 0320-100 12) gällande insamling, användning och utlämnande av din 
                    information som vi samlar in när du använder vår webbsida (www.mekanika.se). 
                    Genom att använda webbsidan samtycker du till insamling och användning av din 
                    information i enlighet med denna integritetspolicy. Om du inte samtycker till 
                    detta, vänligen avstå från att besöka och använda webbsidan.
                Vi kan ändra denna integritetspolicy när som helst utan föregående meddelande 
                    till dig och kommer att publicera den reviderade integritetspolicyn på vår 
                    webbsida. Den reviderade policyn kommer att träda i kraft 180 dagar från det 
                    att den publicerats och din fortsatta åtkomst eller användning av webbsidan 
                    efter denna tid kommer att utgöra ditt godkännande av den reviderade 
                    integritetspolicyn. Vi rekommenderar därför att du regelbundet granskar denna 
                    sida.
                Information vi samlar in
                Vi kan komma att samla in och behandla följande personuppgifter om dig:
                
                    - Namn
 
                    - Personnummer
 
                    - Adress
 
                    - E-postadress
 
                    - Telefonnummer
 
                    - IP-adress
 
                
                Hur vi samlar in din information
                Vi samlar in/tar emot information om dig på följande sätt:
                
                    - När du registrerar dig som kund, lägger order eller på annat sätt lämnar in 
                        personlig information
 
                    - Interagerar med webbplatsen
 
                
                Hur vi använder din information
                Vi kommer att använda informationen som vi samlar in om dig för följande 
                    ändamål:
                
                    - Hantera användarkonto
 
                    - Hantera order
 
                    - Bearbeta betalning
 
                    - Insamling av kundfeedback
 
                    - Marknadsföring/PR
 
                
                Om vi vill använda din information för något annat ändamål kommer vi att be dig 
                    om samtycke och kommer att använda din information endast när vi får ditt 
                    samtycke och då endast för specificerade ändamål, om vi inte är skyldiga att 
                    göra annat enligt lag.
                Hur vi delar din information
                Vi kommer inte att överföra din personliga information till någon tredje part 
                    utan att begära ditt samtycke, förutom under begränsade omständigheter som 
                    beskrivs nedan:
                
                
                    - Betalningstjänster
 
                    - Insamling av kundfeedback (vid genomfört köp)
 
                
                Vi kräver att sådan tredje part använder den personliga information som vi 
                    överför till dem endast för det ändamål för vilket den överfördes och inte 
                    behåller den längre än vad som krävs för att uppfylla nämnda syfte.
                Vi kan också avslöja din personliga information för följande: (1) för att följa 
                    tillämplig lag, förordning, domstolsbeslut eller annan rättslig process; 
                    (2) för att genomdriva dina avtal med oss, inklusive denna integritetspolicy; 
                    eller (3) för att svara på påståenden om att din användning av tjänsten bryter 
                    mot tredje parts rättigheter. Om vårt företag slås samman eller förvärvas med 
                    ett annat företag kommer dina uppgifter att vara en av tillgångarna som 
                    överförs till den nya ägaren.
                Bevarande av din information
                Vi kommer att behålla din personliga information hos oss i högst 30 dagar efter 
                    det att du avslutat ditt användarkonto eller så länge vi behöver det för att 
                    uppfylla de syften för vilka informationen samlades in enligt beskrivningen i 
                    denna integritetspolicy. Vi kan behöva behålla viss information under längre 
                    perioder, såsom journalföring/rapportering i enlighet med tillämplig lag eller 
                    av andra legitima skäl som upprätthållande av juridiska rättigheter, 
                    bedrägeriförebyggande, etc. Resterande anonym information och aggregerad 
                    information, vilken varken identifierar dig direkt eller indirekt, kan lagras 
                    på obestämd tid.
                Dina rättigheter
                Du har rätt att få tillgång till och rätta eller radera dina personuppgifter 
                    eller få en kopia av dina personuppgifter, begränsa eller invända mot den 
                    aktiva behandlingen av dina uppgifter och dra tillbaka ditt samtycke som du 
                    gett oss för att behandla dina uppgifter. För att utöva dessa rättigheter kan 
                    du skriva till oss på 
                    info@mekanika.se. 
                    Vi kommer att svara på din begäran i enlighet med tillämplig lag.
                Du kan välja bort direktmarknadsföring genom att skriva till oss på 
                    info@mekanika.se.
                
                Observera att om du inte tillåter oss att samla in eller behandla den 
                    erforderliga personliga informationen eller drar tillbaka ditt samtycke, kanske 
                    du inte kan komma åt eller använda de tjänster för vilka din information 
                    efterfrågades.
                Cookies
                För mer information om hur vi använder cookies och dina val i förhållande till 
                    dessa spårningsteknologier, vänligen se vår cookie-policy 
                    här.
                Säkerhet
                Säkerheten för din information är viktig för oss och vi kommer att använda 
                    rimliga säkerhetsåtgärder för att förhindra förlust, missbruk eller obehörig 
                    ändring av din information under vår kontroll. Med tanke på de inneboende 
                    riskerna kan vi inte garantera absolut säkerhet och följaktligen kan vi inte 
                    garantera säkerheten för information du delar med dig av, utan du gör det på 
                    egen risk.
                Klagomål & dataskyddsombud
                Om du har några frågor eller funderingar kring behandlingen av dina uppgifter 
                    kan du kontakta personuppgiftsansvarig genom att skicka brev till Mekanika 
                    Bilreservdelar AB, Fritslavägen 30, 511 57 Kinna, eller via e-post till 
                    info@mekanika.se. 
                    Adressera korrespondensen till ”Personuppgiftsansvarig”. Vi kommer att svara på 
                    dina frågor i enlighet med tillämplig lag.
                
            
 
            
	
                Cookie-policy
                
                
                    - Senast uppdaterad: 2024-08-08
 
                    - Ikraftträdandedatum: 2024-08-08
 
                
                Vad är cookies?
                Denna cookiepolicy förklarar vad cookies är och hur vi använder dem, vilka typer 
                    av cookies vi använder, d.v.s. den information vi samlar in med hjälp av 
                    cookies och hur den informationen används, och hur man hanterar 
                    cookieinställningarna.
                Cookies är textfiler som används för att lagra små bitar av information. De 
                    lagras på din enhet när webbplatsen laddas i din webbläsare. Dessa cookies 
                    hjälper oss att få webbplatsen att fungera korrekt, göra den säkrare, ge en 
                    bättre användarupplevelse och förstå hur webbplatsen fungerar och att analysera 
                    vad som fungerar och var den behöver förbättras.
                
                Hur använder vi cookies?
                Som de flesta webbsidor använder vi förstaparts- och tredjepartscookies för 
                    flera ändamål. Förstapartscookies är oftast nödvändiga för att webbplatsen ska 
                    fungera på rätt sätt, och de samlar inte in någon av dina personligt 
                    identifierbara uppgifter.
                De tredjepartscookies som används på vår webbplats är främst för att förstå hur 
                    webbplatsen fungerar, hur du interagerar med vår webbplats, för att hålla våra 
                    tjänster säkra, tillhandahålla annonser som är relevanta för dig och överlag ge 
                    dig en förbättrad användarupplevelse.
                Hantera cookie-inställningar
                Du kan ändra dina cookie-preferenser när som helst genom att klicka på knappen 
                    nedan. Detta gör att du kan gå tillbaka till bannern för samtycke för cookies 
                    och ändra dina inställningar eller dra tillbaka ditt samtycke.
                
                Cookie-inställningar
                Utöver detta erbjuder olika webbläsare olika metoder för att blockera och radera 
                    cookies som används av webbplatser. Nedan listas länkar till supportdokument om 
                    hur man hanterar och tar bort cookies från några av de stora webbläsarna.
                
                
                Om du använder någon annan webbläsare, besök din webbläsares officiella 
                    supportsida.
                Lista över våra cookies: