Här hittar du bland annat vår kontaktinformation, svar på de vanligaste frågorna och
våra köpvillkor. Välj någon av kategorierna nedan för att gå vidare.
Så här handlar du
Här hittar du information om hur du handlar på vår webbsida. Du kan välja att
antingen titta på filmen, eller att läsa steg-för-steg-guiden nedanför filmen.
"Så här handlar du"-filmen
Steg-för-steg-guide
Börja med att slå in ditt registreringsnummer i rutan på förstasidan och klicka
sedan på "Visa delar"-knappen. Din bilmodell söks nu upp automatiskt. Tänk på att
kontrollera att rätt bilmodell väljs och var särskilt noggrann om bilen är
privatimporterad. I menyn på vänstersidan under rubriken "Bildelar" kan du nu
klicka på de olika kategorierna för att se bildelar som passar till din bil.
När du klickar på köp-knappen längst till höger på en artikelrad så hamnar
artikeln i varukorgen. Knappen för att komma till varukorgen/kassan hittar du högst
upp på sidan. Här kan du ta bort artiklar och ändra antal samt slutföra ditt köp.
För att slutföra ditt köp börjar du med att välja om du är ny eller befintlig
kund. Som befintlig kund loggar du in direkt med hjälp av dina
inloggningsuppgifter. Om du inte har handlat på Mekanika.se tidigare så klickar du
på "Ny kund" och du får då välja om du är privatkund eller företagskund. Därefter
visas fälten för kund- och adressinformation. Du behöver fylla i alla fält som är
markerade med en röd stjärna. Om du fyller i ett mobiltelefonnummer i fältet
"Telefonnummer" så kommer du att få en leveransavisering via SMS när dina varor har
anlänt till ditt utlämningsställe.
Nedanför dina kunduppgifter väljer du fraktalternativ. Med PostNord MyPack
kommer dina varor till ett ombud i din närhet, där du sedan kan hämta ut dem.
Om du vill ha dina varor levererade till dörren, så väljer du som privatperson
MyPack Home och som företag väljer du MyPack Parcel. Hemleverans kräver att någon
är tillgänglig under dagtid för att ta emot paketet.
För dig som befinner dig i närheten av Kinna finns även möjligheten att välja
att hämta dina varor i vår utlämningsbutik. Denna ligger på Fritslavägen 30 och har
öppet helgfria vardagar mellan klockan 08:00 och 17:00.
Slutligen behöver du välja hur du vill betala dina varor. Vi erbjuder följande
betalsätt: Swish, Visa/Mastercard, Swedbank direktbetalning, Walley
faktura samt Walley konto. Välj ett av alternativen samt kryssa i att du
godkänner Mekanikas köpvillkor och klicka sedan på "Slutför köp".
Nedan följer en redovisning av de olika betalalternativen:
- Swish: Mobiltelefonnumret du anger måste vara anslutet till Swish.
När du skickar in din order kommer du att ombedas att starta Swish-appen på din
mobiltelefon för att godkänna betalningen.
- Betal-/kreditkort (Visa/MasterCard): När du skickar in din order så
kommer du till Nets (vår samarbetspartner vid kortbetalningar) betalterminal.
Här väljer du först vilket kort du har och sedan skriver du in din
kortinformation i fälten och klickar på "Betala". I de fall din bank kräver
verifiering av kortköpet får du sedan antingen bekräfta köpet med en kod eller
e-legitimation. Du kommer sedan tillbaka till mekanika.se och ser din
orderbekräftelse.
- Direktbetalning: När du skickar in din order så kommer du till Nets
(vår samarbetspartner vid direktbetalningar) betalterminal. Du väljer bank och
länkas sedan vidare till din internetbank där du slutför betalningen.
- Walley faktura: En faktura med 30 dagars betaltid skickas med i
paketet.
- Walley konto: Du delbetalar dina varor från 50 kr/mån eller 1/36
av totalbeloppet.
Tips vid köp av bildelar
Nedan följer några enkla tips för att minimera risken att du får fel delar vid köp
av bildelar över nätet.
Om du fortfarande är osäker på vilken del som passar till
din bil så är vår kundtjänst alltid beredd att hjälpa dig, via
info@mekanika.se eller
telefon 0320-10012 (vardagar kl. 10:00-16:00).
Sök på regnummer (och kolla så att rätt bil väljs!)
Skriv in ditt registreringsnummer i sökrutan och klicka "Visa delar" för
att hitta din bil. Kontrollera dock alltid att rätt bil blir vald, då det i enstaka
fall kan bli fel. Detta gäller framförallt importerade bilar.
Kolla positionen
Kontrollera alltid att du har valt rätt sida/position på delen innan du
köper (höger, vänster, fram, bak, o.s.v.).
Ha koll på varianterna!
I vissa fall finns det flera olika varianter av en del till din bil och
dessa bryter då ofta på chassinummer eller årsmodell. Kontrollera i sådana fall
noggrant chassinummer och årsmodell på din bil innan du beställer. Ibland står
årsmodellbrytningen även med månad, exempelvis 2002.04 (april 2002). Det är då
tillverkningsdatumet du ska titta på. Det finner du genom att söka på ditt
regnummer och sedan klicka på "Mer info" i bilinformationsrutan uppe till vänster.
Det kommer då upp en ruta med mer information och vid "Tillverkad" visas bilens
tillverkningsdatum. I vissa fall kan tillverkningsdatum saknas (gäller ofta
importerade bilar). I dessa fall kan det vara omöjligt att komma fram till vilken
del som passar just din bil och enda alternativet blir då att jämföra mått
och/eller utseende med den del som varit monterad på bilen.
Om möjlighet finns, mät på de gamla delarna
För en del artiklar i katalogen skrivs mått ut (bland annat för vissa bromsbelägg
och bromsskivor). Om du har demonterat den gamla delen så är det alltid en fördel
att mäta den och jämföra med informationen i vår katalog för att säkerställa att
den del du beställer motsvarar din gamla del.
Vad är PR-nummer?
Volkswagen och Audi använder sig ibland av utrustningskoder, så kallade PR-nummer,
för att identifiera reservdelar. I de fall PR-nummer behövs för att identifiera
rätt del så anger vi PR-numret som delen passar till. PR-nummer för din bil hittar
du normalt sett på servicebokens första uppslag och i bagageutrymmet på din bil.
Köpvillkor
Företagsinformation
Mekanika.se drivs av Mekanika Bilreservdelar AB (org. nr. 556788-5222), hädanefter benämnt "Mekanika". Vi nås på telefon 0320-10012 eller via e-post på
info@mekanika.se. Adressen till företagets säte är:
Mekanika Bilreservdelar AB
Fritslavägen 30
511 57 Kinna
Åldersgräns
Personer under 18 år får ej handla utan målsmans godkännande.
Beställning via telefon
Vi tar endast emot beställningar genom vår webbshop. Inga beställningar kan läggas via telefon eller e-post.
Handel till utlandet
För närvarande skickar vi endast paket inom Sveriges gränser.
Reservationer
Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för fel i lagersaldo. Vi reserverar oss för att produkter i enstaka fall kan skilja sig något i utförande (färg, monteringsdetaljer, etc.) från det som visas på varans produktbild.
Fraktkostnad
Som standardalternativ erbjuder vi PostNord MyPack, som levereras till
utlämningsställe. För de kunder som önskar hemleverans erbjuds detta via PostNord
MyPack Home (privatperson) och PostNord Parcel (företagskund). Följande priser
gäller:
Privatperson:
PostNord MyPack: Kostnadsfritt vid varuvärde om minst 500 kr. I annat fall tas en fraktkostnad om 39 kr ut.
PostNord MyPack Home: 99 kr
Företag:
PostNord MyPack: Kostnadsfritt vid varuvärde om minst 500 kr. I annat fall tas en fraktkostnad om 39 kr ut.
PostNord Parcel: Kostnadsfritt vid varuvärde om minst 500 kr. I annat fall tas en fraktkostnad om 39 kr ut.
Observera att det endast är varornas värde (efter att eventuella rabatter dragits av) som avgör om en order skickas fraktfritt. Fraktkostnad och andra avgifter räknas ej in. Ingen fraktkostnad tas ut på beställningar till utlämningsbutiken.
Leveranstid
Order som endast innehåller lagervaror och som inkommer före kl. 13:00 skickas samma
dag och varorna levereras då normalt sett inom 1-2 arbetsdagar. Order som endast
innehåller lagervaror och som inkommer efter kl. 13:00 skickas nästföljande vardag.
Vi använder oss av PostNord. För att ta reda på leveranstiden till just din
ort, klicka på länken nedan. Fyll i att paketet ska skickas från postnummer
511 57 och fyll i ditt eget postnummer som mottagare.
Beräkna leveranstid hos PostNord (länken öppnas i ny flik)
Om du fortfarande är osäker på leveranstiden så kan du rådfråga PostNord på
telefon 0771-33 33 10.
Beställningar som läggs till vår utlämningsbutik kan hämtas samma dag,
förutsatt att alla varor finns i lager. Utlämningsbutiken har öppet mellan
klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.
Om en eller flera artiklar i din order är beställningsvaror så skickas ordern
först när alla varor finns i lager. Om du vill få leverans av lagervarorna
tidigare så kan du istället lägga två ordrar, en order med de varor som vi har
i lager och en annan order med de varor som måste beställas. Ordern
innehållande endast lagervaror kommer då att skickas omgående, medan ordern med
beställningsvaror skickas först när vi fått in alla artiklar.
I enstaka fall kan leveranser försenas, exempelvis på grund av att beställda
artiklar är slut hos våra leverantörer. Vi kontaktar då dig och du får själv
bestämma om du vill ha leverans av övriga artiklar i din order eller om du vill
häva hela köpet. Om du väljer att häva köpet och har gjort en
förskottsbetalning så kommer hela beloppet att återbetalas inom 20 dagar.
Vi reserverar oss för eventuella förseningar vid transport som vi ej kan råda
över.
Spåra paket
Efter att din order är behandlad får du via e-post en leveransbekräftelse med
sändningsnummer. Med hjälp av detta kan du sedan spåra ditt paket på
www.postnord.se.
Transportskador
Transportskador anmäls till oss via e-post
info@mekanika.se eller via telefon 0320-10012. Om innehållet eller delar av detta är skadat och behöver returneras så skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Självklart går det även bra att kontakta oss via telefon för att registrera ett returärende. Läs mer under rubriken "Reklamationer".
Ej uthämtade varor
Kunden har två veckor på sig att hämta ut varorna hos sitt ombud. Därefter skickas
de tillbaka till Mekanika. Kunden debiteras då en avgift om 85 kr inklusive moms
för att täcka kostnaden för returfrakt.
Betalningsalternativ
Vi erbjuder följande betalningsalternativ:
Swish: Du betalar enkelt genom att öppna Swish-appen på din mobiltelefon och verifiera köpet.
Kortbetalning: Du betalar med ditt Visa eller MasterCard. Vi samarbetar med Nets Sweden AB för säkra kortbetalningar. All information vid köp är krypterad och vi sparar inga kortnummer i våra databaser. Nets Sweden AB uppfyller kraven för PCI-DSS.
Direktbetalning: Vi erbjuder direktbetalning för Swedbanks kunder. Vid
direktbetalning omdirigeras du till din internetbank där du enkelt genomför
betalningen. Vi samarbetar med Nets Sweden AB för säkra direktbetalningar. All
information vid köp är krypterad och vi sparar inga kontonummer i våra
databaser.
Walley faktura privatkund: I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi
faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor
innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller
dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. Vid
köptillfället tas en fakturaavgift på 39 kr ut. Om fakturan delbetalas kommer
efterföljande fakturor att ha en aviavgift på 35 kr per faktura.
Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller
delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När
du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 36 månader genom att betala in
det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta
på 19,9 procent per år. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär
kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en
förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
På
my.walley.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley.
För fullständiga villkor för Walley faktura se länkarna nedan:
Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
Du som har betalat din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos
Walley. För återbetalning av tillgodohavandet behöver Walley kontaktuppgifter och
kontouppgifter från dig, då Walley inte lagrar dessa uppgifter i samband med din
betalning. E-posta dina uppgifter till
hello@walley.se eller ring 010-161 01 00.
Walley faktura företag: I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi
fakturabetalning för företag. När ni väljer faktura som betalsätt får ni hem era
varor innan ni betalar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. En fakturaavgift på 39 kr
tillkommer. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift på
135 kr samt dröjsmålsränta på 2,5%. För fullständiga villkor för Walley faktura se
länken nedan:
Allmänna villkor för faktura
Du som har betalat din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos
Walley. För återbetalning av tillgodohavandet behöver Walley kontaktuppgifter och
kontouppgifter från dig, då Walley inte lagrar dessa uppgifter i samband med din
betalning. E-posta dina uppgifter till
hello@walley.se eller ring 010-161 01 00.
Walley konto: I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi delbetalning via
konto. När du väljer detta betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Alla
dina köp under samma månad samlas på en faktura som skickas efterföljande månad.
Betalningen kan sedan delas upp på 36 månader. En aviavgift på 35 kr per
månadsfaktura samt ränta på 19,9 procent per år tillkommer. Du kan endast beställa
till din folkbokföringsadress när du väljer kontobetalning och du måste vara minst
18 år gammal vid beställningstillfället.
När du fått fakturan betalar du som minst det lägsta belopp som står angivet på
fakturan. Väljer du att delbetala tillkommer ränta på 19,9 procent per år.
Delbetalningsbeloppet är alltid 1/36 av totalbeloppet plus ränta och avgifter, dock
alltid lägst 50 kr. Önskar du lösa din skuld kan du alltid betala det totala
beloppet som anges på fakturan.
En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid
försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
På
my.walley.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley.
För fullständiga villkor för Walley kontobetalning se länkarna nedan:
Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
Samlingsfaktura: Vi erbjuder samlingsfakturering efter överenskommelse och efter sedvanlig kreditprövning. Fakturor skickas via e-post med cirka 10 dagars mellanrum. Betalningstid, om inget annat avtalats, är 20 dagar. Vid utebliven betalning tas dröjsmålsränta om 16 % ut, med utgångspunkt från fakturans förfallodatum. En påminnelseavgift om 50 kr tas även ut för varje skickad betalningspåminnelse.
Hantering av personuppgifter
De personuppgifter som du tillhandahåller när du registrerar dig som kund används för hantering av dina köp och för eventuell uppföljning. Dina personuppgifter kommer inte att överlåtas för bruk inom annan verksamhet. För att öka säkerheten så sparas inte lösenordet till ditt konto i klartext i vår databas. Det betyder också att våra anställda inte kan ge dig ditt lösenord om du glömt bort det. Däremot kan du själv gå in på vår webbsida och på login-sidan välja att återställa lösenordet. Vi e-postar då ytterligare instruktioner om hur du går till väga.
Som del av arbetet med att förbättra vår verksamhet kan vi ibland anlita företag som tillhandahåller analys av kundupplevelse, statistik, m.m. Dessa företag kan behöva få tillgång till personuppgifter och agerar då som så kallade databehandlare. Det betyder att de har en kontraktsmässig skyldighet att tillse att Mekanikas krav på säker och konfidentiell hantering av personuppgifter uppfylls. Databehandlaren får därför inte sprida dessa uppgifter vidare eller använda dem som del av arbete gentemot andra företag.
Du som kund har rätt att när som helst begära ett utdrag ur vårt register för att se vilka personuppgifter som vi har registrerat på dig. Du kan när som helst begära att få alla dina uppgifter raderade ur Mekanikas kunddatabas.
Mekanika är skyldiga att på begäran av registrerad kund rätta felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter.
Personuppgiftsansvarig är:
Mekanika Bilreservdelar AB
Org. nummer: 556788-5222
Fritslavägen 30
511 57 Kinna
Telefon: 0320-10012
Försäljningsstatistik
Vi använder oss av Googles tjänster för att föra statistik över webbsidebesök och avslutade köp. Vi delar inte med oss av information som kan användas för att identifiera enskilda personer, datorer eller hushåll. Läs mer om vår sekretesspolicy
här.
Avbeställning/ändring av order
Vid ändring eller avbeställning av order, kontakta oss på 0320-10012 eller skicka e-post till
info@mekanika.se. Vi kan endast ta bort artiklar från lagda ordrar, inte lägga till. Om kund önskar ytterligare artiklar får en ny order läggas. En order kan ej avbeställas/ändras efter att den är hanterad/packad. I de fall ordern inte längre går att avbeställa/ändra så måste kunden utnyttja ångerrätten. Läs mer om ångerrätt nedan.
Som privatperson har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför
affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som
ingår i din beställning. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först
meddela Mekanika om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi rekommenderar att du
själv bokar ett returärende under "Mina sidor" på vår hemsida. Som returorsak anger
du att du vill utnyttja ångerrätten. Det går även bra att meddela oss via e-post,
brev eller telefon. Vi är enligt lag skyldiga att informera om att Konsumentverket
erbjuder en ångerblankett som kan fyllas i och skickas till oss (länk). Att använda
Konsumentverkets ångerblankett är dock inte nödvändigt.
Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är
nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. En tumregel är
att varan kan inspekteras på samma sätt som man kan göra i en vanlig, fysisk
butik. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får
packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom
reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet.
En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara
defekt och reklameras.
I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt
för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten
att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans
värdeminskning och en bedömning görs från fall till fall. Observera att en
värdeminskning även anses ha skett om varan är nedsmutsad och kräver
rengöring innan försäljning. I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som
kund att meddelas om detta och ges möjlighet att avbryta krediteringen. Vid
avbruten kreditering så kan du välja att få tillbaks varorna genom att hämta
dem i vår utlämningsbutik eller genom att få dem skickade via en speditör. Vid
användade av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och
att mot kund ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och
emballage.
Vid återsändandet av varorna till oss erbjuder vi en standardiserad returfrakt
om 85 kr per kolli, vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en
privatperson att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange
detta i samband med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt.
Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. Kostnaden för
returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med
krediteringen.
Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av
otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras
vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av
kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller
returnummer.
I de fall kund väljer att skicka tillbaks varor utan att använda förbetald
fraktsedel så ska de skickas till nedanstående adress:
Mekanika Bilreservdelar
Fritslavägen 30
511 57 Kinna
Det går även lämna in varorna i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.
Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.
Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked
om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar
efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under
förutsättning att vi har tagit emot varorna.
Ej uthämtade varor betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten (se avsnitt
"Ej uthämtade varor"). Ångerrätten omfattar ej företag.
Vid felleverans skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på Mekanika.se.
Vi kontaktar dig därefter med information om hur returneringen kommer att ske. Det
går självklart även att kontakta oss via telefon för att anmäla ett returärende.
Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga
förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella
transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund.
Mekanika står för returfrakten i de fall felleveransen beror på fel som begåtts
av Mekanika (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc.). Mekanika
står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara. Vi
erbjuder dock i dessa fall en standardiserad returfrakt om 85 kr per kolli,
vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar att skicka paket. För att
utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du registrerar
ditt returärende. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller
brev.
Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi omgående rätt varor och
inkluderar returfraktsedel. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på
grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor utan kunden måste
själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga
varorna när vi mottagit dem.
Eventuell återbetalning av köpesumma sker senast 14 dagar efter att de
felaktiga varorna har mottagits av oss.
Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.
Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.
Reklamationer
Vid reklamation skapar du enkelt ett returärende under "Mina sidor" på Mekanika.se.
Returbegäran granskas sedan och ett returnummer samt ytterligare instruktioner
skickas ut via e-post. Det går självklart även att kontakta oss via telefon eller
e-post för att anmäla en reklamation.
Vi står för returfrakten vid samtliga reklamationer. Kund kan dock komma att
debiteras en standardiserad returfrakt om 85 kr per kolli i de fall
reklamationen underkänns. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella
transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att
returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas
antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger
ordernummer eller returnummer. Vid godkänd reklamation ersätts varan med en ny.
Det går även lämna in returer i vår utlämningsbutik på Fritslavägen 30 i Kinna.
Utlämningsbutiken har öppet mellan klockan 08:00 och 17:00 helgfria vardagar.
Garanti
Mekanika lämnar två års garanti på alla delar, om inte annat anges i
produktinformationen. Garantin täcker inte slitagedelar som under garantitiden
behöver bytas ut på grund av normalt slitage (exempelvis bromsbelägg och
torkarblad). Garantin täcker inte heller kopplingar som slitits ut i förtid på
grund av felaktigt handhavande eller bil vars effekt ökats från originalutförande
(exempelvis genom chiptrimning).
Garantin gäller från inköpsdatum och gäller endast om varan är använd under
normala och för artikeln avsedda förhållanden. Garantin gäller ej om varan
skadats vid montering eller av annat handhavandefel. Vid godkänt garantiärende
ersätts varan med en ny. Garantitiden förnyas inte från det datum då
ersättningsartikeln levereras utan gäller från datum för första inköp.
Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt om
felet fanns på varan redan vid inköpstillfället.
Vid eventuella tvister har vi som policy att följa Allmänna
Reklamationsnämndens beslut.
Sekretesspolicy
Cookies
Vi använder oss av så kallade cookies ("kakor") för att kunna erbjuda en väl
fungerande köpupplevelse och för att själva kunna analysera hur vår webbplats
används. Majoriteten av alla webbplatser använder idag cookies, då det är en viktig
komponent för att kunna skapa den funktionalitet som förväntas av en modern
webbsida. Sedan den 1:e juli 2011 måste webbplatser tydligt informera sina besökare
om användandet av cookies.
Om du inte accepterar att cookies används, så kan du stänga av eller begränsa
användandet i din webbläsares säkerhetsinställningar.
På Mekanika.se används cookies för följande ändamål:
- Att komma ihåg nödvändig information under och efter ditt besök, som
exempelvis innehållet i din varukorg. Detta behövs för att webbplatsen ska
kunna fungera korrekt, men är även en bekvämlighet för dig som kund. Denna
cookie är tillfällig och tas bort när webbläsaren stängs.
- Att komma ihåg din inloggning, så att du inte behöver logga in igen mellan
besök (såvida du inte själv väljer att logga ut). Denna cookie har en livslängd
på 30 dagar.
- Att tillhandahålla besöksstatistik. Vi använder oss av Googles tjänster för
att kunna föra statistik över hur vår webbsida används och därmed kunna
förbättra den. Se avsnittet "Försäljningsstatistik och marknadsföring" nedan
för mer information.
- Att möjliggöra marknadsföring via Google och för att utvärdera dess
effektivitet. Se avsnittet "Försäljningsstatistik och marknadsföring" nedan för
mer information.
- På vår webbsida använder vi oss av inbäddade YouTube-filmer. YouTube
använder kakor för att hålla reda på statistik, inställningar och för att kunna
optimera uppspelningen. Vi hänvisar till YouTubes sekretesspolicy för
ytterligare information om hur de behandlar insamlad data.
- Vi använder oss av Trustpilot för att samla in kundomdömen. Omdömen visas
direkt på vår webbsida och i och med det så skapar Trustpilot cookies för att
kunna få tillgång till exempelvis besöksstatistik. De cookies som skapas kommer
dels från Trustpilot själva och dels från New Relic, som är ett företag som
Trustpilot använder sig av för att samla in statistik. Dessa cookies används
inte för att samla in eller lagra personlig information.
Spårning via Google Analytics: Inaktivera
Hantering av personuppgifter
De personuppgifter som du tillhandahåller när du registrerar dig som kund används
för hantering av dina köp och för eventuell uppföljning. Dina personuppgifter
kommer inte att överlåtas för bruk inom annan verksamhet. För att öka säkerheten så
sparas inte lösenordet till ditt konto i klartext i vår databas. Det betyder också
att våra anställda inte kan ge dig ditt lösenord om du glömt bort det. Däremot kan
du själv gå in på vår webbsida och på login-sidan välja att återställa lösenordet.
Vi e-postar då ytterligare instruktioner om hur du går till väga.
Som del av arbetet med att förbättra vår verksamhet kan vi anlita företag som
tillhandahåller analys av kundupplevelse, statistik, m.m. Dessa företag kan behöva
få tillgång till personuppgifter och agerar då som så kallade databehandlare. Det
betyder att de har en kontraktsmässig skyldighet att tillse att Mekanikas krav på
säker och konfidentiell hantering av personuppgifter uppfylls. Databehandlaren får
därför inte sprida dessa uppgifter vidare eller använda dem som del av arbete
gentemot andra företag.
Du som kund har rätt att när som helst begära ett utdrag ur vårt register för att
se vilka personuppgifter som vi har registrerat på dig. Du kan när som helst begära
att få alla dina uppgifter raderade ur Mekanikas kunddatabas.
Mekanika är skyldiga att på begäran av registrerad kund rätta felaktiga,
ofullständiga eller missvisande uppgifter.
Personuppgiftsansvarig är:
Mekanika Bilreservdelar AB
Org. nummer: 556788-5222
Fritslavägen 30
511 57 Kinna
Telefon: 0320-10012
Försäljningsstatistik och marknadsföring
Vi tar hjälp av Google för att kunna föra statistik över sidbesök och se vilka av
våra annonser som leder till avslutade köp. Denna Google-tjänst kallas Analytics.
Ingen personlig information gällande våra kunder registreras i samband med detta.
En av våra marknadsföringskanaler är remarketing ("ommarknadsföring") via Google.
Detta innebär att Google kan visa annonser över hela internet (på webbsidor som är
anslutna till deras annonsnätverk) och att dessa kan riktas till personer som
tidigare besökt vår webbplats. Denna marknadsföring är anonym, d.v.s. ingen
personlig information kopplas samman med insamlad data.
Annonserna i våra remarketing-kampanjer visas endast på sidor som är anslutna till
Googles annonsnätverk och endast på de dedikerade annonsytor som respektive
webbplats själv valt ut.
För att möjliggöra ovanstående statistikfunktioner och marknadsföring använder vi
oss av cookies från Google och deras annonsbolag DoubleClick. Inga uppgifter som
kan identifiera enskilda personer, datorer eller hushåll sparas tillsammans med den
information som samlas in med hjälp av dessa cookies.
Den som inte vill bidra till besöksstatistiken, eller ta del av marknadsföring via
Google som baseras på tidigare besökta sidor, kan installera Googles
webbläsartillägg "Google Analytics Opt-out". Läs mer på följande adress:
https://support.google.com/analytics/answer/181881?hl=sv
Den som vill anpassa hur Google visar annonser kan göra det på Googles sida
"Annonsinställningar" på följande länk:
https://www.google.com/settings/ads